غار نمکدان، طولانی ترین غار نمکی جهان

غار نمکدان قشم از زیباترین پدیده های طبیعی و جاهای دیدنی قشم محسوب می شود که در اثر رسوب نمک به وجود آمده است. نمکی که از این غار استخراج می شود یکی از بهترین نوع های نمک است و برای مصارف پزشکی بسیار به کار می رود. جالب اینکه غار نمکدان قشم بزرگترین غار نمکی دنیا است. غار نمکدان قشم از عجایب هفت گانه جزیره است و قدمت آن به 570 میلیون سال پیش بازمی گردد. کارشناسان شکل گیری آن را متعلق به قبل از دوره کامبرین (یکی از دوره های زمین شناسی از دوران دیرینه زیستی)می دانند. لایه های نمکی چند رنگی که در غار تشکیل شده، هر کدام ده ها هزار سال قدمت دارد.

غار نمکدان قشم کجاست؟

غار نمکدان قشم در فاصله 90 کیلومتری از شهر قشم قرار گرفته است و در بخش انتهایی جنوب غربی جزیره کوه گنبدی که 237 متر از سطح دریا فاصله دارد نیز واقع شده است. وجود رگه های سفید نمک بر بدنه این کوه از دور منظره ای زیبا را نمایان می سازد. لازم به ذکر است که این غار تا شهر قشم حدود 2 ساعت در جاده ای ناهموار راه دارد.

غار نمکدان قشم چه شکلی است؟

در کف غار نمکدان قشم جریان هایی از آب نمک قابل مشاهده است که منظره ای فوق العاده دیدنی برای بازدیدکنندگان پدید می آورد. رطوبت هوای جزیره و نفوذ آب در غارها سبب چکیده شدن آب نمک اشباع شده بر بدنه قندیل ها می شود و باعث بوجود آوردن پیوسته این قندیل ها می شود.

وجود عناصری مانند منیزیم و کلسیم در غار نمکدان باعث شده تا رنگ قندیل ها متفاوت باشند. جریان آب در دل کوه نمکدان به طور یک جریان دائمی زیر زمینی است و راه را به خارج از این غار می گشاید. در مقابل غار نمکدان قشم یک حوضچه ی طبیعی به رنگ سفید وجود دارد که آبی که از دل این غار بیرون می آید، درون آن جمع می گردد و به صورت یک چشمه نمک در دامنه کوه جلوه گری می نماید.

غار نمکدان قشم کجاست؟

این چشمه در تمام طول سال جریان دارد و در بخش های داخلی غار نیز جریان آب قابل مشاهده است. جالب است بدانید که گاهاً آب نمک موجود در غار همانند آینه تصاویر را منعکس می کند و این خود باعث به وجود آمدن منظره ای زیبا و بی نظیر در این منطقه می گردد. بستر اصلی این چشمه رنگی سرخ دارد و می توان رسوبات گل اخرا(خاک نسوز) را در آن مشاهده کرد. رسوباتی که در این منطقه بوجود آمده اند نیز حاوی ترکیبات اکسید آهن و به خصوص هماتیت هستند.

بخش بالایی یا همان سقف غار نیز ساختار زیبایی دارد و توسط قندیل های بلورین که اشکال مختلفی دارند،پوشیده شده است. درباره خواص غار نمکدان قشم بسیاری از افراد عقیده دارند که تنفس هوای غار می تواند برای افرادی که به آسم یا حساسیت های دیگر ریوی مبتلا هستند، شفابخش باشد. با این حال بایستی نظر پزشکان و متخصصان را در این باره درنظر بگیریم.

دسترسی به غار نمکدان قشم

برای دسترسی به غار نمکدان می توانید از مسیرهای زیر استفاده کنید:

  • شهر قشم، رمکان، تنبان، طبل. سپس در مسیر ساحل شمالی جزیره پیش بروید و از روستای چاهو و روستای درکو عبور کنید. با حرکت به سمت جنوب روستای گوری، به روستای کانی بروید. از روستای کانی تا غار نمکدان جاده ای خاکی کشیده شده که طول آن 10 کیلومتر است.
  • شهر قشم، رمکان، تنبان، طبل. سپس به سمت جنوب بروید تا به روستای سلخ برسید. از روستای سلخ تا غار نمکدان جاده ای خاکی به طول 22 کیلومتر کشیده شده است.

وسایل مورد نیاز برای سفر به غار نمکدان قشم

این نکته را باید بدانید که غار نمکدان قشم هیچگونه روشنایی ندارد، پس بدون هدلایت و چراغ قوه کاری از پیش نمی برید. لذا بهتر است آب و خوراکی سبک و یک دست لباس اضافه، همراهتان داشته باشید.

بهترین فصل سفر به غار نمکدان قشم

می توان گفت که بهترین زمان سفر به قشم از اوایل آذر ماه تا اوایل اردیبهشت ماه است. در این مدت،دمای قشم تقریبا 20 درجه بوده و میانگین دما از 24 درجه بیشتر نمی شود. البته اگر شما آب و هوای گرم و لذت بخش ساحل دریا را دوست دارید و یا اگر می خواهید آب تنی در دریا را تجربه کنید، می توانید در فصل های بهار و تابستان به این مکان فوق العاده سفر کنید.

آدرس غار نمکدان قشم

اقامتگاه های نزدیک به غار نمکدان قشم، بزرگترین غار نمکی جهان

در این بخش به معرفی هتل قشم نزدیک غارنمکدان قشم می پردازیم. در نزدیکی این غار هتل پنج ستاره قشم و هتل های 4 ستاره قشم زیادی وجود دارند که برخی از آن ها به عنوان یک هتل ساحلی قشم شناخته می شوند.

فاصله غار نمکدان قشم تا جاذبه های نزدیک

  1. فاصله  تا تنگه چاهکوه قشم: 44 کیلومتر(51 دقیقه با ماشین)
  2. فاصله تا جنگل حرا قشم: 53 کیلومتر(1 ساعت با ماشین)
  3. فاصله تا بام قشم: 28 کیلومتر(40 دقیقه با ماشین)
  4. فاصله تا پارک زیتون قشم: 99 کیلومتر( 1 ساعت و 52 دقیقه با ماشین)
  5. فاصله تا حمام گله داری: 154 کیلومتر(3 ساعت با ماشین)
  6. فاصله تا ساحل: 2 کیلومتر
  7. فاصله تا پارک سوزا قشم: 69 کیلومتر
  8. فاصله تا مجتمع تفریحی و گردشگری هامون قشم: 96 کیلومتر

بازدید از غار نمکدان قشم و نکات مورد نیاز برای بازدید

  • امکانات رفاهی زیادی در مجموعه گنبد نمکی و غار نمکدان قشم وجود ندارد.
  • بازدید از غار نمکدان قشم رایگان است.
  • نقشه ترسیم شده برای این غار کاملا دقیق و گویا است ولی توصیه می کنیم گردشگران با تیم های حرفه ای اقدام به ماجراجویی در این غار کنند.
  • برای پیشروی در غار حتما تجهیزات کامل را همراه داشته باشید. (غار نمکدان محل زندگی حشرات ریز و سفیدی است که حضورشان می تواند آزار دهنده باشد.)
  • در غار نمکدان خفاش وجود دارد و می توانید حرکت و پرواز آن ها را احساس کنید. با رعایت سکونت آرامش آنها را بر هم نزنید.
  • در سفر به نقاط مختلف کشور،به فرهنگ بومی مردم محلی احترام بگذارید.
  • با خرید از محصولات محلی و اقامت در اقامتگاه های بومگردی به رونق اقتصادی منطقه کمک کنید.
  • طبیعت گنجینه ای بسیار غنی است که موظف به پاسداری از آن هستیم. در بازدید از غار نمکدان از وارد آوردن هرگونه آسیب به قندیل ها جداً خودداری کنید و زباله هایتان را همراه خود بازگردانید.

هزینه ورودی و ساعت کاری غار نمکدان قشم

این غار هیچ هزینه ورودی ندارد و شما در هر زمانی می توانید از این غار بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

چگونه با ویروس کرونا همسفر نباشیم؟

دوشنبه 14 بهمن 1398
سر میز صبحانه، وقتی وارد تاکسی می شوید یا حتی در محل کار، همه درباره کرونا صحبت می کنند. واضح […]

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس