معرفی کامل آرامگاه های شیراز همراه با آدرس

شیراز، شهر شاعران و گل‌ها، گویی در آغوش خود گنجینه‌ای از آرامگاه‌های مشاهیر و بزرگان را جای داده است. هر کدام از این آرامگاه‌ها، دریچه‌ای به سوی تاریخ، فرهنگ و هنر ایران زمین می‌گشایند. آرامگاه های شیراز، نه تنها محل آرامش ابدی بزرگان، بلکه نمادی از هویت و اصالت ایرانیان هستند. بازدید از این آرامگاه ها سفری معنوی و فرهنگی به اعماق تاریخ و هنر این مرز و بوم است. سفری که در آن، با اندیشه‌ها و سروده‌های شاعران نامی آشنا می‌شویم، از شکوه و جلال پادشاهان گذشته می‌شنویم و به مقام والای ائمه اطهار (ع) ارادت می‌ورزیم.

آرامگاه حافظ شیرازی

لیست آرامگاه های شیراز

نام مکانآدرسساعت بازدید
آرامگاه کوروش کبیرایران، استان فارس، مرودشت، مجموعه پاسارگاد۸ تا ۱۷:۳۰ در زمستان و ۸ تا ۱۹ در تابستان
آرامگاه کریم خان زندایران، استان فارس، شیراز، میدان شهدا (شهرداری)، خیابان زند، بین بازار وکیل و ارگ کریم‌خان8:00 تا 21:00 در تابستان و از 7:00 تا 20:00 در زمستان
آرامگاه سعدی شیرازیایران، استان فارس، شیراز، خیابان لطفعلی خان زند (ضلع جنوبی)، محله درب شیخ۸:۰۰ صبح تا ۲۰:۰۰ یا ۲۱:۰۰ شب
آرامگاه حافظ شیرازیایران، استان فارس، شیراز، حدفاصل چهارراه ادبیات و چهارراه حافظیه، رو‌به‌روی ورزشگاه حافظیه۸:۰۰ صبح تا 22:۰۰ شب
آرامگاه خواجوی کرمانی شیرازایران، استان فارس، شیراز، دامنه کوه صبوی، ابتدای جاده شیراز – اصفهان، تنگ الله اکبر۸ صبح تا ۱۲ شب
آرامگاه شاهچراغ (ع) شیرازایران، استان فارس، شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، خیابان احمدیشبانه روز
آرامگاه شاه شجاع شیرازایران، استان فارس، شیراز، شمال غربی حافظیه، کنار بلوار هفت تنان۸:۰۰ صبح تا 20:۰۰ شب
آرامگاه آبش خاتون شیرازفارس، شیراز، بلوار سیبویه، نرسیده به میدان دفاع مقدسشبانه روز
آرامگاه شیخ روزبهان شیرازایران، استان فارس، شیراز، خیابان لطفعلی خان زند (ضلع جنوبی)، محله درب شیخشبانه روز
آرامگاه سیبویه شیرازفارس، شیراز، دروازه کازرون، محله سنگ سیاه۸:۰۰ صبح تا 20:۰۰ شب

آرامگاه حافظ شیرازی

حافظیه یا آرامگاه حافظ، آرامگاه شاعر پرآوازه ایرانی، خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی، در شمال شهر شیراز و در دامنه کوه چهل مقام واقع شده است. آرامگاه حافظ در قرن نهم هجری قمری، حدود 64 سال پس از درگذشت حافظ، توسط یکی از امرای آل مظفر به نام امیر مبارزالدین محمد ساخته شد. در طول قرون متمادی، بنای آرامگاه حافظ شیراز بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. از جمله اقدامات قابل توجه می‌توان به ساخت گنبدی آجری بر روی مقبره توسط شاه عباس صفوی و احداث بنای جدید و محوطه‌سازی آن در دوره زندیه اشاره کرد.

در دوره پهلوی اول، به دستور رضاشاه و با طرحی از آندره گدار، معمار فرانسوی، بنای حافظیه به طور کامل بازسازی شد. در این بازسازی، از المان‌های معماری ایرانی مانند ستون‌ها، کاشی‌کاری و حجاری استفاده گردید. این بنا از بخش‌های مختلفی چون محوطه، ورودی، موزه و مقبره تشکیل شده است.

هزینه بازدید از آرامگاه حافظ شیرازی

برای گردشگران داخلی 5 هزارتومان و برای گردشگران خارجی 100 هزارتومان

جاهای دیدنی اطراف آرامگاه حافظ شیرازی

هتل های اطراف آرامگاه حافظ شیرازی

آرامگاه سعدی شیرازی

سعدیه، آرامگاه مشرف الدین مصلح بن عبدالله سعدی شیرازی، خالق آثار ماندگار گلستان و بوستان و از جمله آرامگاه های شیراز است. آرامگاه سعدی نه تنها از نظر تاریخی و فرهنگی، بلکه از نظر معماری نیز از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران به شمار می‌رود. بنای اولیه آرامگاه سعدی در قرن هفتم هجری قمری و پس از مرگ سعدی توسط یکی از پادشاهان ایلخانی به نام شمس‌الدین محمد ساخته شد. بنای کنونی آرامگاه سعدی شیراز که به آن سعدیه نیز می‌گویند، در دوره زندیه و به دستور کریم خان زند ساخته شد. طرح این بنا توسط محسن فروغی، یکی از  معماران برجسته آن دوره، ارائه شده است.

آرامگاه سعدی شامل بخش‌های مختلفی از جمله عمارت اصلی، ایوان، گنبد، حوض، باغ و کتابخانه می‌شود. در نمای خارجی آرامگاه سنگ تراورتن و در نمای داخلی آن می‌توانید سنگ مرمر را مشاهده کنید. سنگ قبر سعدی در وسط عمارتی هشت ضلعی قرار دارد و سقف آن با کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ تزیین شده است. در هفت ضلع ساختمان، هفت کتیبه قرار گرفته که از قسمت‌هایی از گلستان، بوستان، قصاید، بدایع و طیبات شیخ انتخاب گردیده و به خط ابراهیم بوذری نوشته شده‌اند. علاوه بر آرامگاه سعدی، در محوطه آرامگاه سعدیه مقبره‌های مشاهیر دیگری از جمله شوریده شیرازی و قوام الدین شیرازی نیز قرار دارد.

هزینه بازدید از آرامگاه سعدی شیرازی

بازدیدکنندگان ایرانی 30,000 تومان، گردشگران خارجی 50,000 تومان

جاهای دیدنی اطراف آرامگاه سعدی شیرازی

هتل های اطراف آرامگاه سعدی شیرازی

آرامگاه سعدی شیرازی

آرامگاه کوروش کبیر

یکی دیگر از آرامگاه های شیراز، آرامگاه کوروش کبیر است. این آرامگاه مقبره کوروش دوم هخامنشی، بنیانگذار سلسله هخامنشی، یکی از مشهورترین و باشکوه‌ترین بناهای تاریخی ایران محسوب می‌شود. این آرامگاه با معماری بی‌نظیر و ساده‌اش، در فاصله حدود یک کیلومتری جنوب غربی کاخ‌های پاسارگاد واقع شده و به عنوان نمادی از تاریخ و فرهنگ ایران باستان، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. تاریخ دقیق ساخت آرامگاه کوروش به طور قطعی مشخص نیست، اما مورخان بر این باورند که این بنا پس از مرگ کوروش در سال 530 قبل از میلاد، به دستور خود او یا جانشینش، کمبوجیه، ساخته شد.

آرامگاه کوروش از شش بلوک سنگی بزرگ به ارتفاع حدود 11 متر تشکیل شده که بر روی سکویی شش پله‌ای قرار گرفته‌اند. سقف این بنا به شکل هرمی بوده که امروزه اثری از آن باقی نمانده است. آرامگاه کوروش برخلاف سایر بناهای باشکوه هخامنشی، از تزئینات و مجسمه‌های پرنقش و نگار عاری بوده و بر روی یکی از سکوهای آرامگاه، کتیبه‌ای به خط و زبان پارسی باستان حک شده است که به عنوان منشور کوروش شناخته می‌شود. این منشور به عنوان اولین اعلامیه حقوق بشر در جهان باستان شناخته می‌شود و مفاهیمی مانند آزادی بیان، آزادی دین و برابری نژادی را ترویج می‌کند.

هزینه بازدید از آرامگاه کوروش کبیر

قیمت ورودی گردشگران ایرانی 30,000 تومان و قیمت ورودی گردشگران خارجی 250,000 تومان

جاهای دیدنی اطراف آرامگاه کوروش کبیر

  • مسجد اتابکی
  • کاخ پاسارگاد
  • کاروانسرای مظفری

هتل های اطراف آرامگاه کوروش کبیر

  • هتل بزرگ شیراز
  • مجتمع جهانگردی تخت جمشید شیراز
  • هتل زندیه شیراز
  • هتل پرسپولیس شیراز

آرامگاه کریم خان زند شیراز

آرامگاه کریم خان زند، مکان های تاریخی شیراز در باغ نارنجستان و در جوار عمارت کلاه فرنگی بوده که مدفن کریم خان زند، بنیانگذار سلسله زندیه، یکی از قدرتمندترین سلسله‌های تاریخ ایران پس از اسلام است. کریم خان زند پس از مرگ در سال 1193 هجری قمری در همین عمارت که محل زندگی او نیز بود، به خاک سپرده شد. با روی کار آمدن سلسله قاجار، فتحعلی شاه قاجار در اقدامی خصمانه، دستور نبش قبر کریم خان را صادر کرد و استخوان‌های وی را به تهران منتقل نمود.

در زمان سلطنت رضاشاه پهلوی، در سال 1315 هجری شمسی، مجدداً استخوان‌های کریم خان به شیراز بازگردانده شد و در آرامگاه فعلی او به خاک سپرده شد. بنای آرامگاه کریم خان، بنایی ساده و بی‌آلایش بوده که از دو بخش اصلی تشکیل شده است. گنبدخانه فضایی گنبددار بوده که آرامگاه کریم خان زند شیراز در آن قرار دارد. صندوق مقبره نیز صندوقی سنگی است که از سنگ مرمر یکپارچه ساخته شده و با نقوش اسلیمی و ختایی تزئین شده است.

هزینه بازدید از آرامگاه کریم خان زند

هزینه بازدید برای گردشگران ایرانی 3.000 تومان و برای گردشگران خارجی 30,000 تومان

جاهای دیدنی اطراف آرامگاه کریم خان زند

  • عمارت کلاه فرنگی
  • مسجد و بازار وکیل
  • ارگ کریم خانی

هتل های اطراف آرامگاه کریم خان زند

  • هتل پارسه شیراز
  • هتل حافظ شیراز
  • خانه مسافر هجرت شیراز
  • هتل زندیه شیراز
آرامگاه کریم خان زند

آرامگاه خواجوی کرمانی شیراز

آرامگاه خواجوی کرمانی شیراز، عارف و شاعر نامدار ایرانی، در سال ۷۵۲ هجری قمری در شیراز درگذشت و در دامنه کوه صبوی، در ابتدای جاده شیراز – اصفهان، در تنگ الله اکبر به خاک سپرده شد. آرامگاه او در سال ۱۳۱۵ شمسی با اعتبارات اداره فرهنگ فارس ساخته شد و به شماره ۹۱۶ در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسید. آرامگاه خواجو بنایی بدون سقف بوده که بر روی سکویی از سنگ ساخته شده است. سنگ قبر او از جنس مرمر بوده و بر روی آن اشعاری از خود او نوشته‌اند.

در محوطه آرامگاه دو غرفه وجود دارد که یکی به عنوان کتابخانه و دیگری به عنوان محل برگزاری مراسم فرهنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. آب چشمه رکن آباد از کنار مقبره خواجو می‌گذرد و صفایی خاص به این مکان می‌بخشد.

هزینه بازدید از آرامگاه خواجوی کرمانی شیراز

برای گردشگران ایرانی ۵۰۰۰ تومان

جاهای دیدنی اطراف آرامگاه خواجوی کرمانی شیراز

  • باغ دلگشا
  • باغ جهان نما
  • دروازه قرآن

هتل های اطراف آرامگاه خواجوی کرمانی شیراز

  • هتل هما شیراز
  • هتل پرسپولیس شیراز
  • هتل اطلس شیراز
  • هتل بزرگ شیراز

آرامگاه شاهچراغ (ع) شیراز

آرامگاه شاهچراغ، از دیگر آرامگاه های شیراز است که دو تن از فرزندان امام موسی کاظم (ع)، حضرت احمد بن موسی (شاهچراغ) و برادر ایشان حضرت محمد بن موسی در آنجا دفن شده‌اند. این آرامگاه پس از حرم امام رضا (ع) و حضرت فاطمه معصومه (س)، سومین حرم پر اهمیت شیعیان در ایران به شمار می‌آید. بنای اولیه حرم شاهچراغ در دوره اتابکان فارس در قرن ششم هجری قمری ساخته شد. این بنا در طول تاریخ بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. از جمله اقدامات مهم در این زمینه می‌توان به مرمت و بازسازی حرم در دوره صفویه و همچنین در دوره قاجاریه اشاره کرد.

حرم شاهچراغ شیراز شامل بخش‌های مختلفی از جمله گنبد، گلدسته، ایوان، صحن و حرم تشکیل می‌شود. گنبد این حرم یکی از بلندترین گنبدهای شهر شیراز بوده که با کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ تزئین شده است. گلدسته‌های بلند و زیبای حرم از دور قابل مشاهده هستند و ایوان آن نیز با آیینه‌کاری و کاشی‌کاری‌های نفیس تزئین شده است.

هزینه بازدید از آرامگاه شاهچراغ شیراز

برای زیارت و بازدید از آرامگاه شاهچراغ شیراز نیازی به  پرداخت هزینه نیست.

جاهای دیدنی اطراف آرامگاه شاهچراغ شیراز

  • بازار وکیل
  • مسجد عتیق
  • مسجد نصیرالملک
  • نارنجستان قوام

هتل های اطراف آرامگاه شاهچراغ شیراز

  • هتل کریم خان شیراز
  • هتل رودکی شیراز
  • هتل زندیه شیراز
  • بوتیک هتل شاه پریون شیراز
آرامگاه شاهچراغ

آرامگاه شاه شجاع شیراز

شاه شجاع، ملقب به ابوالفوارس جلال‌الدین مظفر، هشتمین پادشاه آل مظفر بوده که در شمال غربی حافظیه و در نزدیکی هفت‌تنان در شهر شیراز دفن شده است. این آرامگاه که در سال 786 هجری قمری پس از مرگ شاه شجاع بنا شد، به عنوان یکی از شاهکارهای معماری دوره آل مظفر شناخته می‌شود. بنای آرامگاه بر روی یک صفه که سه پله از سطح زمین اختلاف ارتفاع دارد، قرار دارد. گنبد آجری آرامگاه بر روی چهار ستون مایل که با سنگ‌های سفید ساخته شده‌اند، استوار شده است. تزئینات کاشی‌کاری معرق و گره‌چینی ظریف در داخل و خارج بنا، زیبایی خیره‌کننده‌ای به آن بخشیده است.

شاه شجاع قبل از مرگ وصیت کرده بود که جسد وی را در زمین‌های مصلی و در جوار قبر شیخ محمود قطب‌الدین دفن کنند و سپس توسط امیر اختیارالدین کرمانی جنازه را به مدینه برده و در آنجا به خاک سپارند. به دلیل اختلافات در بین جانشینان او، آرامگاه شاه شجاع در هفت‌تنان باقی ماند و وصیت او هیچ‌وقت عملی نشد. در میان آرامگاه های شیراز آرامگاه شاه شجاع نمونه‌ای برجسته از معماری دوره آل مظفر است. این بنا با استفاده از آجر، سنگ، کاشی و گچ ساخته شده و تزئینات ظریف و هنرمندانه‌ای دارد. گنبد آجری، مناره، ایوان و تزئینات کاشی‌کاری از جمله عناصر شاخص معماری این بنا هستند.

هزینه بازدید از آرامگاه شاه شجاع شیراز

هزینه بلیط آرامگاه شاه شجاع شیراز رایگان است.

جاهای دیدنی اطراف آرامگاه شاه شجاع شیراز

  • حافظیه
  • بازار وکیل
  • باغ نارنجستان قوام
  • سعدیه

هتل های اطراف آرامگاه شاه شجاع شیراز

  • هتل بزرگ شیراز
  • هتل هما شیراز
  • هتل زندیه شیراز

آرامگاه سیبویه شیراز

سیبویه، نامی که در تاریخ علم نحو عربی می‌درخشد، آرامگاهی در شهر شیراز دارد که به عنوان یادبودی برای این دانشمند بزرگ است. عمرو بن عثمان بن قنبر، مشهور به سیبویه، در قرن دوم هجری قمری در شهر بیضاء فارس متولد شد و در بصره درگذشت. او در بصره بزرگ شد و در آنجا به تحصیل علم نحو پرداخت. سیبویه به عنوان پدر علم نحو عربی شناخته می‌شود و کتاب او به نام الکتاب، مهم‌ترین منبع برای مطالعه نحو عربی است. بنای فعلی آرامگاه سیبویه در سال 1353 توسط انجمن آثار ملی ایران ساخته شد.

بنای آرامگاه سیبویه از یک تالار مرکزی و دو اتاق جانبی تشکیل شده که در تالار مرکزی، سنگ قبر سیبویه قرار دارد و با خط کوفی مزین شده است. در یکی از اتاق‌های جانبی آرامگاه، موزه‌ای کوچک وجود دارد که در آن اشیاء و اسنادی مربوط به زندگی و آثار سیبویه نگهداری می‌شود.

هزینه بازدید از آرامگاه سیبویه شیراز

هزینه بلیط آرامگاه سیبویه شیراز رایگان است.

جاهای دیدنی اطراف آرامگاه سیبویه شیراز

  • کلیسای ارمنی مریم مقدس
  • حرم شاهچراغ (ع)
  • موزه هنر مشکین فام

هتل های اطراف آرامگاه سیبویه شیراز

  • هتل سنتی پنج دری شیراز
  • هتل بوتیک شمس الملوک شیراز
  • اقامتگاه بوم گردی زیبا شیراز
  • اقامتگاه بوم گردی سهراب شیراز
آرامگاه سیبویه شیراز

آرامگاه شیخ روزبهان شیراز

نام یکی از زیباترین آرامگاه های شیراز آرامگاه شیخ روزبهان بوده که شیخ روزبهان بقلی فسایی، عارف و شاعر نامدار قرن ششم و هفتم هجری در آن آرمیده است. این آرامگاه که قدمت آن به حدود 800 سال پیش می‌رسد، در واقع محل خانقاه شیخ روزبهان بود. بنای آرامگاه شیخ روزبهان از دو تاق و تاقنمایی کوچک‌تر که در همدیگر قرار گرفته‌اند، تشکیل می‌شود. در زیر این تاق‌ها، شش سنگ قبر وجود دارد که یکی از آنها متعلق به خود شیخ روزبهان و پنج قبر دیگر مربوط به فرزندان و نوادگان او است. سنگ قبر ایشان از جنس مرمر بوده و تاریخ وفات و اشعار او روی آن حک شده‌اند.

هزینه بازدید از آرامگاه شیخ روزبهان شیراز

هزینه بازدید از آرامگاه شیخ روزبهان شیراز رایگان است.

جاهای دیدنی اطراف آرامگاه شیخ روزبهان شیراز

  • خانه زینت الملک شیراز
  • موزه نارنجستان قوام شیراز
  • کوچه قهر و آشتی شیراز

هتل های اطراف آرامگاه شیخ روزبهان شیراز

  • هتل بوتیک روزبهان شیراز
  • هتل سنتی نارنجستان شیراز
  • هتل بین الحرمین شیراز

آرامگاه آبش خاتون شیراز

در آرامگاه آبش خاتون شیراز، آبش خاتون، دختر اتابک سعد بن بوبکر دفن شده است. آرامگاه آبش خاتون که به نام رباط ابش نیز شهرت دارد، بنایی سه طبقه بوده که گنبدی بر روی آن قرار دارد. بعدها این گنبد و قسمتی از طبقه سوم مقبره فرو ریخت و اداره باستان شناسی برای حفظ آن بنا، طبقه فوقانی را خراب کرد. اطراف مقبره با کاشی‌های نفیس تزئین شده بودند که بسیاری از آن‌ها اکنون از بین رفته‌اند. در داخل بنا و در حیاط آرامگاه، دو سنگ قبر با معجری آهنی قرار دارد.

هزینه بازدید از آرامگاه آبش خاتون شیراز

برای بازدید از آرامگاه آبش خاتون شیراز نیاز به تهیه بلیط نیست.

جاهای دیدنی اطراف آرامگاه آبش خاتون شیراز

  • کوچه قهر و آشتی شیراز
  • آرامگاه شیخ روزبهان شیراز
  • موزه دفاع مقدس شیراز

هتل های اطراف آرامگاه آبش خاتون شیراز

  • هتل بوتیک روزبهان شیراز
  • هتل سیمرغ شیراز
  • هتل سنتی نارنجستان شیراز
آرامگاه آبش خاتون شیراز

رزرو هتل های شیراز از های هتل

اگر قصد بازدید از آرامگاه های شیراز را داشته باشید، بهتر است ابتدا اقدام به رزرو بهترین هتل های شیراز کنید تا بتوانید به راحتی به این مکان‌ها دسترسی پیدا کنید. شما می‌توانید با کمک سامانه رزرواسیون آنلاین های هتل، هتلی را در نزدیکی این آرامگاه‌ها رزرو نمایید. پشتیبانی 24 ساعته و ارائه تخفیف‌‌های شگفت‌انگیز، از جمله خدماتی هستند که می‌توانید از آن‌ها در های هتل بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

معروف ترین آرامگاه های شیراز کدامند؟

آرامگاه کوروش کبیر، آرامگاه حافظ، آرامگاه سعدی، آرامگاه خواجوی کرمانی، آرامگاه شاهچراغ (ع)، آرامگاه شاه شجاع، آرامگاه آبش خاتون، آرامگاه شیخ روزبهان و آرامگاه سیبویه از جمله آرامگاه های معروف شیراز هستند.

بهترین زمان برای بازدید از آرامگاه های شیراز چه زمانی است؟

بهترین زمان برای بازدید از آرامگاه‌های شیراز در فصل بهار و پاییز است. در این فصول هوا معتدل و دلچسب است و از ازدحام جمعیت کاسته می‌شود.

چگونه می توان به آرامگاه های شیراز دسترسی پیدا کرد؟

می‌توان با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، تاکسی و مترو به اکثر آرامگاه‌های شیراز دسترسی پیدا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

در خیابان چهارباغ اصفهان چه بناهایی قرار دارد؟

یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
خیابان چهارباغ اصفهان از جمله اصلی‌ترین خیابان‌ها و گذرگاه‌های این شهر به حساب می‌آید که ارزش تاریخی دارد. این خیابان […]
خیابان چهارباغ اصفهان در پاییز

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس