آشنایی با گهواره دید شیراز

شیراز شهری کاملا تاریخی است که حتی در بلندترین نقطه آن نیز می‌توان آثاری تاریخی پیدا کرد. گهواره دید شیراز، نوعی سازه تاریخی است که بر روی قله کوه چهل مقام واقع شده است. این مکان که به فرمان عضدالدوله دیلمی ساخته شده است، هدفی همچون ارسال پیام‌های اضطراری و دیده بانی دارد.

 از این گهواره به عنوان یکی از بهترین چشم اندازهای شهر شیراز می‌توان یاد کرد. این مکان بهترین گزینه برای افرادی است که می‌خواهند به دور از هیاهوی شهر باشند. از آنجایی که این مکان در لیست مکان‌های گردشگری شیراز قرار نگرفته است، از این رو ممکن است بسیاری از شما با آن آشنا نباشید. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا بتوانید اطلاعات مفیدی در زمینه این مکان کسب کنید.

گهواره دید شیراز کجاست؟

گهواره دید در بالای کوه چهل مقام در قسمت شرق دروازه قرآن قرار دارد. برای تماشای این جاذبه تاریخی می‌بایست از پله‌های پارک کوه‌پایه بالا بروید. حدود 300 متر بالاتر از دروازه قرآن، غرفه‌های نارنجی رنگ پارک کوه‌پایه را خواهید دید.

  • آدرس دقیق گهواره دید شیراز: شیراز،دروازه قرآن،بالای پارک کوهستانی نور
گهواره دید شیراز

اطلاعات بازدید از گهواره دید شیراز

با بررسی این بخش از محتوا، اطلاعات بازدید خود در مورد گهواره دید شیراز را بالا برده و لذت کافی از سفر خود به این بهشت گمشده را می‌برید.

بهترین زمان بازدید از گهواره دید شیراز

طبیعت بکر و آب و هوای دلچسب گهواره دید شیراز موجب می‌شود تا گردشگران در تمامی فصول سال از این منطقه دیدن کنند؛ اما سفر به گهواره دید در فصل پاییز، به علت رنگارنگ بودن برگ درختان و هوای مرطوب، بسیار توصیه می‌شود.

قیمت ورودی گهواره دید شیراز

بازدید از گهواره دید شیراز برای عموم افراد رایگان است و شما نیازی به پرداخت هزینه یا بلیط برای بازدید از این مکان تاریخی نخواهید داشت.

مسیر های دسترسی به گهواره دید شیراز

 اگر قصد بازدید از گهواره دید شیراز را دارید، لازم است با خودرو شخصی خود را به بوستان کوه‌پایه برسانید. سپس از بوستان کوه پایه که در دامنه کوه چهل مقام واقع شده است را بگذرانید و سپس از طریق پله‌های سیمانی خود را به بالای کوه برسانید.

با رسیدن به این نقطه می‌توانید از بالای کوه چشم انداز زیبایی را تماشا کنید و نهایت لذت را ببرید. اگر در ساعت‌هایی که زمان نزدیک به  غروب و طلوع آفتاب است آنجا باشید، می‌توانید از این منظره زیبا لذت ببرید و خاطره‌ای به یادماندنی برای خود ثبت خواهید کرد.

تعداد پله‌های گهواره دید چقدر است؟

از پارک کوه‌پایه تا گهواره دید حدود 700 پله وجود دارد. اگر بتوانید این 700 پله را طی کنید به گهواره دید می‌رسید. جایی که به عنوان بام شهر شیراز شناخته می‌شود. پس از عبور از گهواره دید، به چاه مرتاض علی خواهید رسید که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

تاریخچه گهواره دید شیراز

 این بنا حدود هزار سال پیش در دوره دیلیمیان توسط یکی از بزرگ‌ترین پادشاهان خاندان آل بویه ساخته شده است. ساخت این مکان پس از ساخت دروازه قرآن آغاز شده است. این سازه نام‌های دیگری همچون گهواره زید نگهبان حدید، گهواره دیو، گنبد عضد نیز دارد.

 مساحت این بنا ۱۶ متر مربع و ارتفاع آن ۷ متر است. همچنین سنگ و ساروج موادی هستند که در ساخت این سازه مورد استفاده قرار گرفته‌اند. جالب است بدانید که در سال ۱۳۸۱، هشت شهید گمنام در این گهواره دفن شده‌اند. به طوری که در روزهای جمعه، عده‌ای افراد در این مکان گرد هم آمده و دعای ندبه را قرائت می‌کنند.

همه چیز درباره گهواره دید شیراز

معماری گهواره دید شیراز

معماری این سازه شباهت زیادی به معماری دوره ساسانی دارد. گهواره دید دارای چهار ضلع است که در هر سمت آن درگاهی وجود دارد که از هر سو می‌توان وارد آن شد و اطراف فضا را به خوبی نگاه کرد.

 اغلب دیده‌بانان در این مکان قرار می‌گرفتند و از این مکان اقدام به اطلاع رسانی می‌کردند. همان‌طور که می‌دانید، در گذشته امکانات همانند امروزه پیشرفته و نوین نبوده است. از این رو افراد برای رساندن پیام از روش‌های مختلفی همچون تابش نور، به راه انداختن دود، بوق یا شیپور استفاده می‌کردند.

مکان‌ های دیدنی اطراف گهواره دید شیراز

شهر شیراز شهری تاریخی است که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. به علاوه طبیعت سبز و بکری نیز دارد که می‌توانید در کنار جاذبه‌های تاریخی از آن طبیعت نیز لذت ببرید. در این‌جا قصد داریم به معرفی برخی جاهای دیدنی شیراز که در اطراف این جاذبه تاریخی قرار دارند، بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر، در ادامه ما را همراهی کنید.

  • پارک کوه‌پایه

در شمال شهر شیراز در دامنه کوه چهل مقام پارکی وجود دارد که نامش پارک کوه‌پایه است. این پارک کوهستانی مساحتی حدود ۱۰۰ هکتار دارد و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های شهر شیراز شناخته می‌شود.

  • فاصله پارک کوه‌پایه تا گهواره دید: 4.9 کیلومتر
  • چاه مرتضی علی

این چاه یک مکان تاریخی مذهبی است که در شمال شهر شیراز در کوه چهل مقام قرار گرفته است. این چاه شامل یک عمارت، چندین مقبره و یک چاه عمیق است.

  • فاصله چاه مرتضی علی تا گهواره دید: 850 متر

باغ نارنجستان باغی تاریخی واقع در شهر شیراز است که در دوره قاجار به دست خاندان قوام ساخته شده است.

  • فاصله باغ قوام نارنجستان تا گهواره دید: 7.5 کیلومتر

حافظیه یا همان آرامگاه زیبا حافظ شیرازی مورد بعدی از مکان‌های اطراف گهواره دید شیراز است. این مکان در جنوب دروازه قرآن و شمال شهر شیراز واقع شده است.

  • فاصله حافظیه تا گهواره دید: 3.8 کیلومتر
مکان‌ های دیدنی اطراف گهواره دید شیراز

هتل ‌های اطراف گهواره دید شیراز

زمانی که قصد سفر به شهر زیبای شیراز را دارید، می‌بایست به دنبال اقامت‌گاهی مناسب برای خود باشید. در این‌جا قصد داریم به معرفی هتل‌های بپردازیم که نزدیک به اطراف گهواره دید شیراز است. از این رو اگر می‌خواهید از گهواره دید بازدید کنید، در ادامه با ما همراه باشید تا با هتل‌ های شیراز نزدیک این مکان آشنا شوید.

هتل 3 ستاره اطلس شیراز

  • فاصله هتل اطلس تا گهواره دید: 3.9 کیلومتر
  • آدرس: میدان اطلس، جنب بانک ملت
  • شروع قیمت از: 1,490,000 تومان

هتل 2 ستاره حافظ شیراز

  • فاصله هتل حافظ شیراز تا گهواره دید: 5.3 کیلومتر
  • آدرس: خیابان فردوسی ، چهارراه پارکینگ ، به سمت خیابان هجرت، اولین کوچه سمت چپ
  • شروع قیمت از: 1,018,000 تومان

هتل 5 ستاره هما شیراز

  • فاصله هتل هما تا گهواره دید: 5.2 کیلومتر
  • آدرس: میدان گاز، خيابان مشكين فام، جنب پارک آزادی
  • شروع قیمت از: 4,591,000 تومان

هتل 5 ستاره پرسپولیس شیراز

  • فاصله هتل اطلس تا گهواره دید: 3.8 کیلومتر
  • آدرس: شيراز، حافظیه، خ حافظ، بلوار قدس
  • شروع قیمت از: ۱,۹۰۴,۰۰۰ تومان
هتل ‌های اطراف گهواره دید شیراز

رزرو هتل از های هتل

در این مقاله به بررسی یکی دیگر از مکان‌های تاریخی شهر زیبای شیراز پرداختیم. گهواره دید یکی از مکان‌های تاریخی دیرینه در این شهر است که به عنوان نگینی بر سر تاج شهر شیراز شناخته می‌شود. اگر قصد مسافرت به این شهر زیبا را دارید، سعی کنید حتما از گهواره دید نیز دیدن کنید. البته توجه داشته باشید پیش از مسافرت به لیست هتل‌های اطراف این مکان سر بزنید و یک اقامتگاه مناسب برای خود انتخاب کنید.

این سازه تاریخی هرچند ساده به نظر می‌رسد اما نقش مهمی را در دفاع از شهر شیراز ایفا کرده است. از این رو اگر می‌خواهید به این شهر سفر کنید، برای رزرو یک اقامتگاه مناسب از های هتل استفاده کنید. های هتل به شما کمک می‌کند تا اقامت‌گاهی متناسب با نیاز و بودجه خود انتخاب کنید.

سوالات متداول

گهواره دید به چه دوره‌ای باز می‌گردد ؟

این مکان تاریخی به دوره قاجار برمی‌گردد. در حدود ۱۰۰۰ سال پیش، یکی از امیران خاندان آل بویه این مکان را ساخت.

گهواره دید در کجای شیراز قرار دارد؟

این مکان در شرق دروازه قرآن، در بالای کوه چهل مقام قرار گرفته است. به گونه‌ای که یکی از بام‌های شهر شیراز محسوب می‌شود.

مکان‌های دیدنی اطراف گهواره دید کدام هستند؟

گنبد الله اکبر، آرامگاه شهدای گمنام، پارک بزرگ کوهپایه، چاه مرتضی علی، آرامگاه خواجوی کرمانی و… از جمله مکان‌های اطراف گهواره دید هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

باغ نظر شیراز (موزه پارس)

چهارشنبه 25 مهر 1403
باغ نظر شیراز یکی از باغ‌های قدیمی و مطرح شیراز است که ساخت آن به دوره زندیه برمی‌گردد و از […]
باغ نظر شیراز (موزه پارس)

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس