مسجد های تاریخی شیراز

مسجد های تاریخی شیراز، با کاشی‌ کاری‌ های ظریف، گچبری های هنرمندانه، مناره های سر به فلک کشیده و حجاری‌ های نفیس، هر بیننده‌ ای را مجذوب خود می‌کنند. این مساجد نماد قدمت و هنر ایرانیان هستند و در اطراف آن ها اماکن گردشگری و هتل های متعددی برای ساعت ها سرگرمی و رفاه کامل وجود دارد. شما پس از گشت و گذار در مساجد شیراز می توانید در هتل های اطراف آن ها ساکن شوید و خستگی ساعت ها تفریح را از تن به در کنید. در این مقاله، به معرفی مساجد تاریخی شیراز می پردازیم و سفری کوتاه به اعماق فرهنگ و معماری ایران خواهیم داشت.

مسجدهای تاریخی شیراز

لیست مسجدهای تاریخی شیراز

نام مسجدآدرسساعت بازدید
مسجد نصیر الملک شیرازشیراز، خیابان لطفعلی خان زند محـله گود عربان، انتهای کوچه نصیر الملک8:00 الی 17:00
مسجد مشیر الملک شیرازشیراز، سنگ سياه شيراز، خیابان قاآنی شمالی، محله ارامنه7:00 الی 17:00
مسجد آستانه شیرازشیراز، بلوار زینبیه، انتهای خیابان آستانه4:00 الی 23:00
مسجد جامع عتیق شیرازشیراز، بلوار سیبویه، خیابان حضرتی8:00 الی 20:00
مسجد وکیل شیرازشیراز، خیابان طالقانی، غرب بازار وکیل8:30 الی 20:00
مسجد نو شیرازشیراز، فلکه شاهچراغ، روبروی بقعه شاهچراغ4:00 الی 20:00
آرامگاه علی بن حمزه(ع) جنوب دروازه قرآن، نزدیک به دروازه اصفهان، خیابان حافظ، جنب پل علی بن حمزه4:00 الی 23:00

مسجد نصیر الملک شیراز

مسجد نصیر الملک، شاهکاری از معماری دوره قاجار و یکی از زیباترین مسجد های تاریخی شیراز بوده که در این شهر خود نمایی می کند. این مسجد که به مسجد صورتی نیز شهرت دارد، به دستور میرزا حسن علی‌خان نصیر الملک، حاکم فارس در سال ۱۲۵۵ خورشیدی ساخته شد. او که از خانواده سرشناس قوام شیرازی بود، به عنوان حاکمی عادل شناخته می‌شد و بخش زیادی از اموال خود را صرف امور خیریه می‌کرد. ساخت و تزئین این مسجد، ۱۱ سال به طول انجامید و نهایتا در سال ۱۲۶۶ به پایان رسید. چند سال بعد، استاد حاج میرزا با طراحی و اجرای شیشه های رنگی معروف این مسجد، شاهکاری دیگر خلق کرد.

شیشه های رنگی مسجد نصیر الملک، شهرت این بنا را به فراتر از مرز های ایران رساند؛ اما زیبایی آن فقط به شیشه های رنگی ختم نمی‌شود. معماری این بنا نیز در نوع خود منحصر به فرد است. جلوی دو در چوبی باشکوه مسجد که بایستید، مقرنس کاری طاق نمای بزرگ آن چشمتان را می گیرد. کاشی های هفت رنگ آن، گرچه در دیگر مساجد نیز دیده می شود، اما حضور رنگ صورتی در این بنا، آن را از سایر مساجد متمایز می‌کند. حیاط مسجد، با حوض فیروزه‌ ای و گلدان های رنگارنگ، فضایی دل انگیز و آرامش بخش را به وجود آورده است.

در این حیاط، طاق مروارید در شمال و ایوان جنوبی و گلدسته ها در جنوب خودنمایی می کنند. شاهکار واقعی مسجد نصیر الملک، شبستان اصلی آن است. پنجره های این شبستان با شیشه های رنگی پوشانده شده اند که نور را به رنگین کمانی از شور و قشنگی تبدیل می کنند.

جاهای دیدنی اطراف مسجد نصیر الملک شیراز

هتل های اطراف مسجد نصیر الملک شیراز

قیمت بلیط مسجد نصیر الملک شیراز

هزینه بلیط ورودی به مسجد نصیر الملک ۵ هزار تومان است.

مسجد جامع عتیق شیراز

مسجد جامع عتیق شیراز که به مسجد جمعه و مسجد آدینه نیز معروف است، یکی از قدیمی ترین مسجد های تاریخی شیراز و از مهم ترین جاذبه های تاریخی و مذهبی ایران محسوب می شود. این مسجد در مرکز شهر و در نزدیکی شاهچراغ واقع شده و قدمت آن به دوره صفاریان در قرن سوم هجری قمری باز می‌گردد. مسجد جامع عتیق در زمان حکومت عمرولیث صفاری و به دستور او ساخته شد. این مسجد از نظر معماری، نمونه ای از معماری دوره های مختلف تاریخی ایران است. در این مسجد می توان شاهد تلفیقی از عناصر معماری دوره های صفاری، سلجوقی، ایلخانی، تیموری و قاجار بود.

جاهای دیدنی اطراف مسجد جامع عتیق شیراز

  • بازار وکیل
  • ارگ کریم خانی
  • مسجد شاهچراغ
  • حمام وکیل

هتل های اطراف مسجد جامع عتیق شیراز

قیمت بلیط مسجد جامع عتیق شیراز

3000 تومان برای اتباع ایرانی و 30000 تومان برای اتباع خارجی

مسجد جامع عتیق شیراز

مسجد آستانه شیراز

مسجد آستانه که با نام‌ های “حضرت آستانه” و “آستانه مبارک” نیز شناخته می شود، یکی از زیارتگاه های مهم و مساجد تاریخی شیراز بوده که در میدان آستانه واقع شده است. این مسجد آرامگاه “سید علاءالدین حسین” فرزند امام موسی کاظم (ع) و برادر “امامزاده شاهچراغ” است و بعد از بارگاه ایشان، مهم‌ترین مکان زیارتی در شهر شیراز به شمار می‌رود. بنای اولیه مسجد آستانه به دوران “قتلغ خان” والی فارس در دوره ایلخانیان نسبت داده می شود. بنای اصلی مسجد در زمان حکومت صفویه و توسط شخصی به نام “میرزا علی” که اصالتاً اهل مدینه منوره بوده، ساخته شد. مسجد آستانه دارای یک صحن اصلی، دو شبستان، گنبد خانه، ایوان و مناره است.

جاهای دیدنی اطراف مسجد آستانه شیراز

هتل های اطراف مسجد آستانه شیراز

مسجد مشیر الملک شیراز

در قلب شهر شیراز و در میان مسجد های تاریخی شیراز، نگینی از دوران قاجار می درخشد. مسجد مشیر، شاهکاری از معماری اصیل ایرانی-اسلامی که در خیابان قاآنی شمالی و در همسایگی بازار ارمنی ها و محله ای با همین نام، خود نمایی می کند. داستان ساخت این بنای باشکوه به سال های ۱۲۲۷ تا ۱۲۳۶ هجری شمسی باز می گردد. در آن زمان، میرزا ابوالحسن خان مشیر الملک، وزیری با ذوق و سلیقه، تصمیم به ساخت مسجدی بی نظیر در این نقطه از شهر گرفت.

مسجد مشیر، فقط یک مسجد معمولی نیست، این بنا، گویی از دل تاریخ بیرون آمده و حکایات دورانی پرشکوه را روایت می کند. معماری چشم نواز آن، هر بیننده ای را مجذوب خود می کند. ستون های سنگی حجاری شده، کاشی‌ کاری‌ های ظریف، مقرنس‌ های هنرمندانه و شبستان‌ های وسیع، شکوه و عظمت این مسجد را به رخ می کشند.

جاهای دیدنی اطراف مسجد مشیر الملک شیراز

  • حرم شاهچراغ (ع)
  • کلیسای مریم مقدس
  • مسجد وکیل

هتل های اطراف مسجد مشیر الملک شیراز

مسجد مشیرالملک شیراز

مسجد وکیل شیراز

در قلب شیراز، در کنار بازار وکیل، مسجدی خودنمایی می کند که حکایتی از سادگی و صمیمیت دارد. مسجد وکیل، بنای باشکوهی که به دستور کریم خان زند، پادشاه مقتدر و منصف، در سال 1187 هجری قمری ساخته شد. گفته می شود که خود کریم خان بر روند طراحی و ساخت این مسجد نظارت داشته و حتی طراحی آن را شخصاً به عهده گرفته است. مسجد وکیل، برخلاف بسیاری از مساجد معروف، گنبد و مناره ندارد. این سادگی، شاید در نگاه اول عجیب به نظر برسد، اما در واقع نمادی از دوری کریم خان از افراط و تجمل است.

کریم خان در دورانی که ساخت گنبد های زیبا و باشکوه رونق داشت، می توانست مسجدی پر شکوه بسازد که نامش را در تاریخ زنده نگه دارد؛ اما او ترجیح داد مسجدی ساده و مردمی بنا کند. بافت آجری مسجد وکیل، در کنار چشمه هایی که در صحن مسجد روان است، روح سادگی و صمیمیت این بنا را افزایش داده است. ساخت این مسجد زیبا و بزرگ فقط دو سال طول کشیده که نشان از اهمیت دادن کریم خان به انجام به موقع و درست امور و صرفه جویی در هزینه ها دارد. در این مسجد، کاشی کاری های متنوع، کتیبه هایی با خط نستعلیق، نسخ و ثلث و حجاری های فوق‌ العاده به چشم می خورد.

جاهای دیدنی اطراف مسجد وکیل شیراز

  • بازار وکیل
  • حمام وکیل
  • موزه پارس شیراز

هتل های اطراف مسجد وکیل شیراز

قیمت بلیط مسجد وکیل شیراز

برای گردشگران خارجی 50.000 تومان و برای گردشگران ایرانی 10.000 تومان

مسجد مشیرالملک شیراز

مسجد نو شیراز یا شهدای شیراز

بزرگترین مسجد ایران، که در مساحتی نزدیک به ۲ هکتار ساخته شده و بعد از مسجد جامع عتیق، قدیمی ترین مسجد و کهن ترین جاذبه های گردشگری شیراز به شمار می رود. این مسجد با نام های “مسجد نو” یا “مسجد شهدا” نیز بین مردم شناخته شده است و برخی از آن به عنوان مسجد جامع شیراز نام می برند. ساخت این مسجد به دوره اتابکان فارس باز می گردد و بنا بر روایت های تاریخی، اتابک سعد بن زنگی، این مسجد را برای بهبود یافتن فرزندش نذر کرده و ساخت مسجد نو شیراز 17 سال زمان برده است. و از این رو، در گذشته مسجد نو شیراز با نام مسجد اتابک نیز شناخته می شد.

این مسجد در طول تاریخ به دلیل وقوع زلزله های متعدد دچار آسیب شد، اما همواره مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است. در سال ۸۹۵ هجری قمری، یکی از وزرای “ابراهیم شاه”، پادشاه آن زمان هندوستان، به تعمیر این مسجد پرداخت. کاشی کاری های بیرونی مسجد به تازگی انجام شده، اما ستون های داخلی مسجد که کاشی کاری های آن با احادیث و آیات قرآنی نقاشی شده، از دوره های مختلف تاریخی به جای مانده است.

جاهای دیدنی اطراف مسجد نو شیراز

  • ارگ کریم خان زند
  • حمام وکیل
  • موزه سنگ هفت تنان
  • حرم شاهچراغ
  • مسجد وکیل
  • بازار وکیل
  • خانه تاریخی فروغ الملک
  • موزه پارس (باغ نظری)
  • خانه تاریخی زینت الملک
  • عمارت تاریخی منطقی نژاد

هتل های اطراف مسجد نو شیراز

آرامگاه علی بن حمزه(ع)

آرامگاه حضرت علی ابی حمزه (ع) یکی از مساجد معروف و مکان های زیارتی محبوب در شیراز است که به فرزند امام موسی کاظم اختصاص دارد. این آرامگاه با تزئینات ظاهری چشم نواز خود مانند شیشه های رنگی، آیینه کاری ها و کاشی کاری های فوق العاده، هر بیننده ای را محو تماشای خود می کند و همین طراحی داخلی مسجد، به آن جلوه ای خاص بخشیده است.

جاهای دیدنی اطراف آرامگاه حضرت علی ابی حمزه (ع) شیراز

  • آرامگاه حافظ
  • باغ جهان نما
  • باغ ملی شیراز
  • موزه سنگ هفت تنان شیراز
  • ارگ کریم خان
  • دروازه قرآن

هتل های اطراف آرامگاه حضرت علی ابی حمزه (ع) شیراز

  • هتل ارگ شیراز
  • هتل هما شیراز
  • هتل اطلس شیراز
  • هتل رویال شیراز
  • هتل زندیه شیراز

رزرو هتل های شیراز از های هتل

سفر به قلب شهر رمز و راز ها، تنها زمانی خاطرات به یاد ماندنی را برای شما به جای می گذارد که در بهترین هتل های شیراز اقامت داشته باشید. شما با استفاده از سامانه رزرواسیون های هتل می توانید از هتل‌ های شیراز بدون مراجعه حضوری اتاق رزرو کنید و از تخفیفات ویژه های هتل استفاده نمایید.

سوالات متداول

کدام مسجد قدیمی ترین مسجد شیراز است؟

مسجد نو ، قدیمی‌ ترین مسجد شیراز است.

معروف ترین مسجد شیراز کدام است؟

مسجد وکیل و مسجد نصیر الملک (مسجد صورتی) از جمله معروف‌ ترین مساجد شیراز محسوب می‌ شوند.

چه مساجدی در شیراز برای بازدید گردشگران مناسب تر هستند؟

مسجد وکیل، مسجد نصیر الملک و مسجد مشیر الملک به دلیل معماری منحصر به فرد و تزئینات زیبای خود، از جمله مساجدی هستند که برای بازدید گردشگران مناسب‌ تر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

زیر سایه دروازه قرآن شیراز

یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
یکی از قدیمی‌ترین رسوم سفر در کشور ما که همچنان پابرجاست رد شدن از زیر قرآن است. این رسم بدین […]
دروازه قرآن شیراز

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس