زیر سایه دروازه قرآن شیراز

یکی از قدیمی‌ترین رسوم سفر در کشور ما که همچنان پابرجاست رد شدن از زیر قرآن است. این رسم بدین معنا بوده است مسافر را به خدا میسپاریم تا سلامت بازگردد. از همین رو دروازه قرآن شیراز نماد تاریخی این رسم ایرانی‌هاست که امروزه یکی از مناطق گردشگری شیراز محسوب می‌شود. دروازه قرآن یک دروازه معمولی برای عبور مسافران تا قبل از سال ۱۳۶۵ بود. بعد از آن با مرمت و بازسازی آن از جاذبه‌های دیدنی در شهر شیراز محسوب شد. این دروازه یکی از با ارزش‌ترین ۶ دروازه شهر شیراز به حساب می‌آید.

آدرس دروازه قرآن شیراز

استان فارس، شیراز، بلوار امام رضا(ع)، بین نعمت‌الله صادقی و میدان قرآن

دروازه قرآن در شمال شرق شیراز به سمت کمربندی مرودشت در تنگه الله اکبر میان کوه چهل‌مقام و باباکوهی قرار گرفته است. برای دسترسی به این مکان از خارج شهر باید به سمت بلوار امام رضا در بزرگراه مرودشت بروید. اگر از داخل شهر قصد رفتن به این دروازه را دارید از بلوار آیت‌الله ربانی یا هفت تنان به این دروازه می‌رسید. این دروازه در نزدیکی فلکه طاووسیه قرار دارد. این بنای طاقی شکل که یک یا چند جلد قرآن در بالای آن قرار می‌گرفت از بناهای ارزشمند اسلامی است.

همه چیز درباره دروازه قرآن شیراز

معرفی دروازه قرآن شیراز

دروازه قرآن شیراز یکی از ۶ دروازه شهر شیراز است که در قرن‌ها پیش برای ورود به این شهر احداث شد. معروفیت این دروازه به دلیل وجود قرآن در بالای آن است. تا قبل از سال ۱۳۶۵ این دروازه یک دروازه معمولی برای عبور مسافرانی بود که از سمت اصفهان و جاده مرودشت به شیراز سفر می‌کردند؛ اما امروزه جزئی از جاذبه های گردشگری شیراز بوده که عبور وسیله نقلیه از آن ممنوع است.

این دروازه برای اهالی شیراز از قدیم تا کنون از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.؛به صورتی که حتی رد پای این بنا در اشعار شاعران قدیمی دیده می‌شود. در این دروازه طاقی شکل که دارای دهانه قوسی شکل و دو ورودی کوچک است. آیاتی از قرآن را دورتادور آن نگاشته‌اند که مردم هنگام عبور از آن متبرک شده و در پناه قرآن باشند‌.

تاریخچه دروازه قرآن شیراز

دروازه قرآن شیراز به دستور عضدالدوله دیلمی در دوران آل بویه ساخته شد. در دوران زندیه این بنا بازسازی شد و اتاقکی بالای آن اضافه گشت. در این اتاقک دو جلد قرآن دست نویس قرار دادند که به هفده قرآن معروف بود. به دلیل زلزله‌های متعدد در دوران قاجار این بنا صدمات زیادی دید و به دست محمد زکی خان بازسازی شد. در سال ۱۳۱۵ شهردار شیراز دروازه قرآن را به کلی خراب کرد و بعدها توسط اعتماد‌ التجار یکی از بازرگانان شیراز در سال ۱۳۲۸ ساخته شد و هم‌اکنون یک منطقه گردشگری مهم در شیراز محسوب می‌شود و بهترین هتل های 5 ستاره شیراز در نزدیکی آن قرار دارند.

قدمت دروازه قرآن شیراز چقدر است؟

دروازه قرآن ۲ دوره دارد دوره اول آن هزار سال قبل از ۱۳۱۵ در زمان حکومت آل‌بویه ساخته شد و بعد تخریب کامل آن، در سال ۱۳۲۷ دوباره ساخته و مرمت شد که تا الان قدمتش به ۷۴ سال می‌رسد.

وزن قرآن دروازه قرآن شیراز

وزن قرآن در بالای دروازه به 17 کیلو گرم میر سد.

قرآن دروازه در موزه پارس شیراز

از همان زمان ساخت این دروازه، قرآن هم در سردر این دروازه قرار داشت. همچنین کرم خان زند برای قرآن مکانی ساخت و همراه آن دو جلد دیگر قرآن هم قرار داد. اگر به شیراز سفر کردید با مراجعه به موزه پارس شیراز می توانید آن را مشاهده کنید.

باورهای محلی در مورد دروازه قرآن شیراز

زمانی که عضدالدوله دیلمی دستور ساخت این دروازه را داد این باور محلی وجود داشت که با قرار دادن چند جلد قرآن نفیس سر در دروازه، مسافران هنگام ورود و خروج در پناه قرآن هستند. وجود این باور قدیمی در گذشته که افراد با رد شدن از زیر قرآن سلامتی و تبرک را در سفر خود دارند یکی از دلایل ساخت این بنا بود که، اکنون از همین رو به دروازه قرآن شیراز نیز مشهور شده است.

بهترین زمان بازدید از دروازه قرآن شیراز

با اینکه دروازه قرآن همه‌روزه و در همه فصول پذیرای مسافران و بازدیدکنندگان است؛ اما بهترین زمان برای سفر به شیراز  فصل پاییز و بهار است، زیرا شیراز در این فصول دارای آب‌وهوای معتدل و دل‌نشین است. طبیعت بکر زیبا و عطر بهارنارنج باغ‌ها در اطراف دروازه قرآن چشم انداز بی‌نظیر و شگفت‌انگیزی را به وجود می‌آورد. نورپردازی دروازه قرآن با آفتاب گرم و ملایم بهاری معماری زیبای این بنا را به رخ می‌کشد و این شهر در فصل‌های بهار و پاییز به دلیل افزایش مسافران و گردشگران به یک مقصد گردشگری زیبا تبدیل می‌شود.

افراد با بازدید از شهر شیراز و این بنای تاریخی یک سفر خاطره‌انگیز و دلپذیر را با لحظاتی آرام برای خود به ارمغان می‌آورند.

بهترین زمان بازدید از دروازه قرآن شیراز

شیراز چند دروازه دارد؟

شیراز، شهر تاریخی و زیبا، از گذشته‌های دور تا به امروز، به جز دروازه قرآن، دروازه‌های دیگری نیز داشته است که هر کدام داستان‌ها و یادگارهای خاص خود را دارند. اگرچه برخی از این دروازه‌ها تنها نامی در خاطره‌ها باقی مانده‌اند و اثری فیزیکی از آن‌ها نیست، اما نام‌شان همچنان بر زبان مردمان شیراز جاری است. از جمله این دروازه‌ها می‌توان به دروازه اصفهان، دروازه سعدی، دروازه قصابخانه، دروازه کازرون و دروازه شاه داعی‌الی‌اله اشاره کرد. جالب است بدانید که دروازه شوشتر نیز بعدها به نام دروازه کازرون شناخته شد. این دروازه‌ها هر یک نمایانگر بخشی از هویت و تاریخ پرشکوه این شهر دوست‌داشتنی هستند، یادگاری از دوران‌های گذشته که هنوز در دل مردم شیراز زنده‌اند.

جاذبه های دیدنی در اطراف دروازه قرآن شیراز

در اطراف دروازه قرآن شیراز جاذبه‌های دیدنی زیادی وجود دارد که مسافران و گردشگران را به خود جذب می‌کند از جمله این مکان‌های دیدنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آرامگاه خواجوی کرمانی شیراز: در فاصله ۱۰ متری تا دروازه
  • باغ جهان نما شیراز: در فاصله ۵۰۰ متری از دروازه
  • حافظیه شیراز: در فاصله ۱۰۰۰ متری از دروازه
  • آرامگاه خواجوی شیراز: در فاصله حدوداً ۳۰ متری از دروازه بالاتر از مقبره خواجوی
  • نقش قاجاری رستم دستان شیراز: ۳۰۰۰ متر فاصله از دروازه
  • نقش قاجاری فتحعلی‌شاه شیراز: ۳۰۰۰ متر فاصله از دروازه
  • آسیاب خواجو شیراز:  ۳۰۰۰ متر از دروازه
  • باغ ملی شیراز شیراز: ۲۰۰۰ متر از دروازه

رستوران های اطراف دروازه قرآن شیراز

رستوران‌هایی با غذای محلی منحصربه فرد و عالی در اطراف دروازه قرآن تجربه یک سفر دل‌نشین را برای مسافران به ارمغان می‌آورند. برخی از رستوران‌ های شیراز شامل موارد زیر می‌شوند:

  • رستوران شاندیز شیراز: در فاصله ۱۰۰۰ متری با دروازه
  • رستوران باکویه شیراز: در فاصله حدوداً ۹۰۰ متری با دروازه
  • مجموعه هفت‌خان شیراز: در فاصله حدوداً ۹۰۰ متری با دروازه
  • رستوران شمس‌العماره شیراز: در فاصله ۱۰۰ متری با دروازه
  • رستوران پانوراما هتل شیراز: در فاصله ۱۰۵ متری با دروازه
  • رستوران زمرد شیراز: در فاصله ۲۰۰۰ متری با دروازه
  • غذاخوری کریم خان شیراز: در فاصله ۲۷۷ متری از دروازه
  • رستوران تاجیک شیراز: در فاصله ۲۷۰ متری از دروازه
  • کباب زعفرانیه شیراز: در فاصله  ۱۰۰۰متر از دروازه
  • رستوران دربند شیراز: در فاصله حدوداً ۳۰۰ متری از دروازه
  • قهوه خانه خرم شیراز: در فاصله ۱۰۰۰ متری از دروازه
رستوران های اطراف دروازه قرآن

هتل های نزدیک به دروازه قرآن شیراز

شهر شیراز به دلیل وجود مسافران و گردشگران زیادی که دارد، دارای هتل‌های زیادی در سطح شهر است.

برخی از هتل‌ های نزدیک دروازه قرآن شیراز به شرح زیر است:

نام هتلآدرسفاصله از دروازه قرآن
هتل بزرگ شیراز  استان فارس، شیراز، دروازه قرآن۱۰۰ متری تا دروازه حدوداً ۱ دقیقه با ماشین
هتل رویال شیرازخیابان قرآن، بالاتر میدان ابوالکلام، کوچه ۱۵۸۵۵ متر فاصله از دروازه  حدوداً ۲ دقیقه با ماشین
هتل اطلس شیرازمیدان اطلس، جنب بانک ملت به سمت چهاراه حافظیه۱.۴۹ کیلومتر فاصله از دروازه حدوداً ۳ دقیقه با ماشین
هتل پرسپولیس شیراز حد فاصل چهارراه حافظ به میدان قائم۲.۰۶ کیلومتر فاصله از دروازه حدوداً ۵ دقیقه با ماشین
هتل پارک سعدی شیراز چهارراه حافظیه، خیابان حافظ، روبه روی باغ جهان‌نما۱.۴۱  کیلومتر فاصله از دروازه حدوداً ۴ دقیقه با ماشین
هتل ارگ شیرازخیابان تختی، بالاتر از چهارراه راهنمایی۳.۵ کیلومتر فاصله از دروازه حدوداً ۷ دقیقه با ماشین
هتل زندیه شیرازخیابان هجرت، پشت ارگ کریم خان زند۲.۵۹ کیلومتر فاصله از دروازه حدوداً ۷ دقیقه با ماشین 
هتل ستارگان شیراز  بلوار آزادی آزادی ۲۱ محله ارم۳ کیلومتر فاصله از دروازه حدوداً ۶ دقیقه با ماشین

رزرو هتل های اطراف دروازه قرآن شیراز از های هتل

شما با مراجعه به سایت های هتل انواع مختلفی از اقامتگاه‌ها و هتل‌ های ۵ ستاره شیراز تا اقامتگاه‌های بوم گردی و قدیمی را می‌توانید رزرو کنید. با رزو بهترین هتل های شیراز یک تجربه دل‌انگیز را برای خود بسازید. سامانه رزرواسیون های هتل به شما کمک می‌کند تا هتل خود را با مناسب‌ترین قیمت به صورت آنلاین رزرو کنید. فقط کافی است وارد صفحه هتل شده و اتاق خود را نسبت به قیمت، امکانات، موقعیت جغرافیایی و… انتخاب نمایید و از تخفیفات ویژه بهره‌مند گردید.

سوالات متداول

آدرس دروازه قراآن شیراز کجاست؟

استان فارس، شیراز، بلوار امام رضا(ع)، بین نعمت‌الله صادقی و میدان قرآن

آیا در دروازه قرآن شیراز، قرآن وجود دارد؟

در بالای دروازه ۲ جلد نفیس از قرآن به صورت دست‌نویس با خطاطی ابراهیم سلطان قرار داشت که در سال ۱۶ شمسی به موزه پارس منتقل شد و همچنان در آن موزه قرار دارد.

چرا قرآن‌های بالای دروازه قرآن شیراز به هفده من معروف بودند؟

این قرآن‌ها به دلیل بزرگی و سنگینی در بین مردم و زبان محاوره عامیانه به هفده من مشهور شدند.

دروازه قرآن شیراز در قدیم با چه نامی شناخته می‌شد؟ 

نام قدیمی دروازه قرآن طاق قرآن بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بهترین رستوران های اصفهان با موسیقی زنده

یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
هنگام سفر به اصفهان علاوه‌بر بازدید از آثار تاریخی، امتحان کردن غذاهای گوناگون در بهترین رستوران های اصفهان با موسیقی […]
بهترین رستوران های اصفهان با موسیقی زنده

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس