جاغرق مشهد؛ منطقه‌ای غرق آب

در این صفحه از مجله خبری سایت ‌های هتل قصد سفر به روستای ییلاقی جاغرق را داریم. این روستا یکی از جا‌های دیدنی اطراف مشهد است که شما با قدم زدن در طبیعت بی‌نظیر و استشمام هوای فوق‌العاده اش، آرامش دلچسبی را تجربه خواهید کرد. اگر قصد رزرو تور گردشگری در مشهد را دارید، حتماً در برنامه سفر خود بازدید و گذراندن وقت در جاغرق مشهد را هم قرار دهید. در ادامه در رابطه با این روستای خوش آب و هوا اطلاعات جامع و مفیدی خواهیم گفت، تا بتوانید سفری به یادماندنی را تجربه کنید.

هتل مشهد

آدرس جاغرق مشهد کجاست؟

روستای جاغرق مشهد در 21 کیلومتری شمال غربی شهر مشهد و 7 کیلومتری جنوب غربی شهر طرقبه قرار دارد.

رستوران های جاغرق

در مسیر این روستا شما با رستوران‌های زیادی روبه رو خواهید شد که هر کدام غذا‌های منحصر به فرد خود را دارند. از غذا‌های معروف این روستا می‌توان به شله عباسی، حلیم بادمجان، آش رشته و… اشاره کرد. غذا‌های محلی این روستا را می‌توانید به راحتی در رستوران‌های سنتی پیدا کنید. از معروف‌ترین رستوران‌های این منطقه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دیزی سرای سید و پسران جاغرق
  • آشکده رضا
  • رستوران تشریفات مشهد

رستوران سید که از سال 1361 شروع به فعالیت نموده از قدیمی‌ترین رستوران‌های منطقه است. ساعات کاری رستوران سید از ساعت 12 تا 14 برای صرف ناهار و از ساعت 20 تا 22 برای صرف شام است. غذا‌های پرطرفدار رستوران سید در جاغرق مشهد عبارتند از:

  • فیله کباب
  • کباب کوبیده
  • دیزی
  • ماهیچه گوسفند
  • کباب شیشلیک

رستوران سید یک شعبه هم در روستای عنبران به تازگی افتتاح کرده است.

جاغرق مشهد

جاهای دیدنی جاغرق

در روستای جاغرق مشهد نه تنها از طبیعت بکر لذت خواهید برد، بلکه مناطق بسیاری وجود دارد که می‌توانید با یک برنامه‌ریزی درست از تمام آن‌ها به طور کامل دیدن فرمایید. جاذبه‌های گردشگری این روستا عبارتند از:

غار قنبر کوه

برای دیدن این غار باید به سمت ضلع شرقی روستا بروید. بر طبق داستان قدیمی که می‌گوید در سالیان بسیار دور یکی از غلامان حضرت علی (ع) در این غار دفن شده است. این غار را برخی از اهالی روستا به عنوان یک مکان معنوی و متبرک می‌دانند و احترام زیادی برای آن قائل هستند. گردشگران زیادی برای بازدید از این غار روزانه به این بخش از روستا سر می‌زنند.

قبرستان جاغرق

قبرستان جاغرق یکی از آثار ملی است که در سال 1384 با شماره ثبت 11941 به ثبت رسیده است. این قبرستان مرتبط با دوره سلطنت تیموریان تا قاجار است. بر روی قبور این قبرستان نوشته‌ها و آثار خاصی حک شده که همواره برای افراد دوستدار تاریخ جالب است.

کتیبه باستانی

در روستا یک کتیبه باستانی وجود دارد که کمتر کسی از وجود آن با خبر است. افراد محلی و قدیمی روستا به خوبی از این کتیبه آگاه هستند، برای مشاهده کتیبه با این افراد صحبت کنید.

آسیاب آبی

آسیاب آبی یکی از آثار قدیمی روستا این که هنوز تخریب نشده. این آسیاب در محوطه اصلی روستا قرار دارد و تا همین لحظه اتاق آبریز و سنگ رویی آن همچنان پابرجا است.

عمارت سفیر انگلستان

این عمارت که به دلیل استراحت سفیر انگلستان در شهر مشهد در منطقه‌ای به نام هوادره ساخته شده، هنوز قسمت‌های سالمی دارد و برای بازدید مناسب هست.

درخت چنار

به خوبی می‌دانید که درخت 700 ساله نماد این روستا است. بسیاری از مردم بر این باور هستند که بازدید از این درخت با قطر 2 متر، باعث افزایش رزق و روزی می‌شود.

رباط‌های شاه عباسی

رباط‌ها همان مسافرخانه‌های امروزی هستند. در زمان‌های گذشته کاروان‌ها در رباط‌های شاه عباسی به استراحت می‌پرداختند. اینک با مرور زمان این رباط‌ها به یکی از جاذبه‌های گردشگری پر طرفدار تبدیل شده‌اند.

روستای جاغرق

روستای جاغرق با ارتفاع 1500 متری از سطح دریا واقع شده است. این روستا دارای آب و هوای خنک و کوهستانی است. درخت چناری با 2 متر قطر و 700 سال عمر در وسط روستا قرار دارد. این درخت نماد تاریخ چندین ساله روستا و نشانه خوبی برای شناخت آن است. این روستا بخشی از شهرستان بینالود هست که یکی از مراکز بزرگ تولید میوه در استان خراسان رضوی محسوب می‌شود. جمعیت روستا بر طبق سرشماری سال 1395، 2412 نفر بود. عمده اهالی این روستا به کار باغداری و کشاورزی مشغول هستند. به طور خاص کشاورزان و باغداران به کشت و پروش گیلاس، توت و سیب مشغول هستند.

تاریخچه روستای جاغرق مشهد

نام روستای جاغرق از ترکیب دو کلمه جا و غرق تشکیل شده که به معنای (زیر آب بودن) شناخته می‌شود، جاغرق تحریف شده (چاه غرق) در مرور زمان است. اهالی محلی و قدیمی روستا، آن را با نام جغرک می‌شناسد و با این نام به دیگران معرفی می‌کنند. جغرک نامی است که در لغت نامه دهخدا به آن اشاره شده. حالا بهتر است بپردازیم که چرا جغرک یا جاغرق؟ چیستی و چرایی این اسامی به دلیل فراوانی آبشار، چشمه و رودخانه‌های فصلی بسیار در این روستا هست. افسانه‌ای در رابطه با فراوانی آب این روستا در میان افراد وجود دارد؛ افراد محلی جاغرق مشهد اعتقاد دارند که جام آب یکی از سلاطین در یکی از چشمه‌های این محل شناور است.

جاغرق مشهد

امکانات روستای جاغرق مشهد

علاوه بر وجود آب فراوان، این روستا برای کوهنوردی نیز بسیار مناسب است. در اطراف و نزدیکی روستا رستوران‌های کلاسیک و سنتی بسیاری وجود دارد که گردشگران از بابت وعده‌های غذایی خود نگران نباشند. مسافران می‌توانند در اقامتگاه‌های موقت به استراحت بپردازند. باغ‌های میوه روستا مکانی برای تفریح گردشگران است که در تمام روز‌های هفته می‌توانند از آن بازدید کنند. این روستا نه تنها در روز بسیار دلچسب و دلپذیر است، بلکه در شب هم دارای منظره فوق‌العاده است که لذت یک شب نشینی دبش را به شما می‌دهد.

نکاتی که باید قبل از سفر به روستای جاغرق مشهد بدانید

حتماً در هنگام سفر به این روستا با خود لباس گرم و هر آنچه برای گرمایش احتیاج دارید را به همراه داشته باشید. این روستا به دلیل کوهستانی بودن دارای هوای سردی است. در فصل تابستان با توجه به هوای مطبوع از سردی هوا در امان خواهید بود. اگر قصد رزرو هتل در مشهد دارید و می‌خواهید کمترین فاصله را با روستای جاغرق داشته باشد، اقدام به رزرو اتاق در هتل 4 ستاره پارک حیات فرمایید.

سخن پایانی

سفر خود را فقط به شهر مشهد محدود نکنید. به دیگر مناطق گردشگری و ییلاقی این شهر، همانند ابرده مشهد که در سایت‌های هتل به آن‌ها پرداخته‌ایم سری بزنید. یکی از جاذبه‌های گردشگری که باید حتماً از آن دیدن فرمایید، روستای جاغرق مشهد است. شما در این روستا علاوه بر بازدید از مناطق تاریخی از آب و هوای بی‌نظیری در کنار جوی‌های پر آب و طبیعت سر سبز؛ لذت جاودانه‌ای را تجربه خواهید کرد. بهتر است همراه با خانواده به این روستای فوق‌العاده سفر کنید و عکس‌های یادگاری جذابی با منظره‌ای رویایی بگیرید. در زمان تفریح و خوش گذرانی در این روستا از طبیعت غافل نباشید و آسیبی به آن وارد نکنید. زباله‌های خود را در طبیعت ر‌ها نکنید. پشتیبانی سایت پاسخگوی سؤالات شما در اسرع وقت خواهد بود. اگر نکته‌ای در رابطه با این روستا دارید، حتماً به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

درخت سبز کیش، راهنمای بازدید از یکی از زیباترین باغ‌ های ایران

شنبه 4 شهریور 1402
همه ما جزیره کیش را با داشتن ساحل زیبا و مراکز خرید و تفریحات آبی می‌شناسیم. اما یکی از جاذبه‌های […]
درخت سیز کیش

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس