میبد یزد + آدرس و مسیر دسترسی

میبد یزد، شهری با آب و هوای کویری، بادخیز و خشک است که مهد تمدن‌های چند هزار ساله بوده و قدمتی به بلندای تاریخ دارد. شاید برای شما هم عجیب باشد که در شهر میبد آثار تاریخی وجود دارد که گواه از دوره حضرت سلیمان می‌دهند. با این وجود بعید نیست که در میبد، با چاپارخانه‌ها، کاروانسراها، قلعه‌های خشتی و آب انبارهای شگفت‌انگیز روبه‌رو شویم. در سفر به میبد، اولین چیزی که شما را به وجد خواهد آورد معماری بی‌نظیر بناهای کهن آن است که با وجود زیبایی، نقش مهمی در خنک کردن هوا و ایجاد تهویه طبیعی در سازه‌ها داشته است.

آدرس میبد یزد

استان یزد، شهرستان میبد(نمایش روی نقشه)

میبد یزد کجاست؟

میبد، یکی از شهرهای شمال استان یزد است و با شهرهای دیگر این استان از قبیل اردکان، اشکذر و تفت مرز مشترک دارد. یکی از موضوعاتی که آب و هوای میبد یزد را دستخوش تغییر قرار می‌دهد، نزدیکی میبد به کویرهای متعدد بخش مرکزی ایران است. این کویرها از سمت غربی با میبد فاصله نزدیکی دارند و باعث می‌شوند که آب‌ و هوای میبد در روز گرم و شب‌های بسیار سردی داشته باشد. شهر میبد در مسیر جاده تهران به بندرعباس و راه‌آهن تهران به کرمان قرار گرفته است.

نمایی از بافت شهر و معماری خشتی میبد یزد

زندگی در میبد یزد

میبد، یکی از شهرستان‌های استان یزد است که پس از مرکز استان، مهم‌ترین شهر این استان از نظر اقتصادی و گردشگری محسوب می‌شود. آثار تاریخی گران‌بهایی که در دل خاک میبد خفته‌اند، نشان از تمدن چند هزار ساله آن دارند. شواهد نشان می‌دهد که قدمت میبد یزد، به زمان ساسانیان مربوط می‌شود. میبد مهد تولید فرش، زیلو، سرامیک، کاشی و سفال است. جالب است بدانید که میبد را با نام شهر زیلو نیز می‌شناسند.

این شهر در وسط فلات مرکزی ایران واقع است و 1034 متر نسبت به سطح دریا ارتفاع دارد. این موضوع باعث شده که آب و هوای میبد، کویری باشد. زمستان‌های سرد و کم باران و تابستان‌های بسیار گرم از مشخصه‌های آب و هوایی میبد هستند. یکی دیگر از ویژگی‌های آب و هوایی میبد، اختلاف دمای بسیار زیاد شب و روز به خصوص در فصل تابستان و زمستان است.

فاصله میبد تا یزد

یکی از امتیازهای این شهرستان، نزدیکی به مرکز استان است. فاصله میبد تا یزد 45 کیلومتر است و به راحتی می‌توان با 50 دقیقه رانندگی به آن رسید. برای رسیدن به یزد، می‌بایست ابتدا از شهرستان اشکذر که در قسمت شرقی شهرستان میبد قرار دارد، گذشت و سپس به یزد رسید.

شغل مردم میبد یزد

در شهر میبد، به دلیل خاک بسیار مناسب برای تهیه سفال، صنعت سفالگری رونق بسیار زیادی دارد. جالب است بدانید که سفال در گذشته ماده اصلی تشکیل دهنده ظروفی مانند دیگ و دیزی، کاسه، کوزه، قندان، لیوان، بشقاب و دوری را تشکیل می‌داد. هرچند که امروزه این هنر به فراموشی سپرده شده؛ اما هنوز هم کارگاه‌های سفال‌گری زیادی وجود دارند که این هنر را زنده نگه‌ داشته‌اند. در میبد یزد، منابع غنی از فلز مس وجود دارد؛ به همین دلیل کارخانه‌های مس میبد، در این شهر به فعالیت می‌پردازند.

سرامیک‌سازی یکی دیگر از مشاغلی است که در میبد رونق زیادی دارد. یکی دیگر از هنرهای اصیل یزد، زیلوبافی است که تعداد کسانی که از این هنر امرار معاش می‌کنند، بسیار کم است. کاشی‌سازی، خراطی، معرق‌کاری و گچبری‌های سنتی از دیگر مشاغلی هستند که در یزد از قدیم تا به امروز وجود داشته‌اند.

محله های میبد یزد

در گذشته در شهر میبد روستاهای زیادی وجود داشت که اکنون این روستاها بخشی از شهر را به خود اختصاص داده و به محله‌های اصلی میبد یزد تبدیل شده‌اند. اکثر محله‌های یزد، رنگ و بوی تاریخی دارند که در گوشه و کنار آن‌‌ها می‌توان نمایی از طاق‌ها، آب انبارها و بادگیرهای معروف یزد را مشاهده کرد. در ادامه به معرفی برخی از محله‌های معروف یزد می‌پردازیم:

  • شهرک صنعتی حسن آباد
  • رشید‌الدین
  • امام خمینی
  • رسالت
  • شهرک صنعتی
  • سعید آباد

 سوغات میبد یزد

سوغات یزد را می‌توان به عنوان نمادی برای اطلاع از پیشینه تاریخی این شهر در نظر گرفت. میبد یزد هم دارای سوغاتی‌های بسیار متنوعی است که می‌توان آن‌ها را به صورت جدول زیر طبقه‌بندی کرد.  

سوغاتی خوراکی سوغاتی هنرهای دستیسوغاتی‌های دیگر
قطابزیلوانار
باقلواترمهصنایع نساجی
لوزچادر شبآج
حلوا اردهکاربافیطلا
کیک یزدیشمدسفال
نان برنجیدارایی بافیظروف سنتی
پشمکشَعر بافیمخمل
حاجی بادامزری بافیمس
نقلگلیمکاشی
نان پنجره‌ایجاجیمسرامیک

مسجد جامع میبد یزد

مسجد جامع میبد با مساحت ۳۰۰۰ متری خود یکی از قدیمی‌ترین مناطق میبد به شمار می‌رود. این مسجد بخش‌های مختلفی دارد که گنبدخانه، شبستان زمستانه و تابستانه، ایوان، ورودی‌ها و هشتی‌ها جزئی از آن هستند. این مسجد در قسمت میانی خود، طاق‌نماهایی را دارد که مقدار زیادی از آن‌ها از دست رفته است. مسجد جامع میبد از نظر شکوه، یکی از عالی‌ترین معماری‌های به سبک یزد را به رخ تماشاگران می‌کشد. متاسفانه بخش‌هایی مانند آب انبار و برخی دیواره‌های این بنا از بین رفته است.

گنبد خشتی مسجد جامع میبد

کبوترخانه میبد یزد

در گذشته کبوترخانه‌ها با هدف جمع‌آوری کود طیور و همچنین پناهی برای پرندگان ساخته می‌شدند. این بناها کمک بسیار زیادی به جلوگیری از تلف شدن پرندگان، انقراض و تشنگی آن‌ها می‌کرد‌. ‌کبوترخانه‌ میبد یزد نیز یکی از قدیممی‌ترین مناطق یزد است که از ۴ برج کوچک که دور تا دور برجی بزرگ قرار گرفته‌اند، تشکیل شده است. بنای کبوترخانه یزد از جنس خشت خام و گل است و همین موضوع به تعدیل دمای داخل آن کمک زیادی می‌کند.

این مکان دارای محلی برای ورود و خروج کبوترها بوده‌ است. جالب است بدانید که از سه طبقه تشکیل شده که در جای جای آن می‌توان لانه‌های پرندگان را به وضوح دید‌. در این کبوترخانه بیش از ۴۰۰۰ لانه از کبوترهای مهاجر دیده می‌شود که از نظر محیط زیستی، اهمیت بالایی دارد. دیدن پرندگانی که یکباره از این کبوترخانه خارج می‌شدند و لرزش‌هایی را در کبوترخانه‌ها ایجاد می‌کردند، حس بسیار دلنشینی دارد.

فضای درونی کبوترخانه میبد یزد

یخچال خشتی میبد یزد

در گذشته به محل‌هایی که برای ساختن و نگهداری از یخ استفاده می‌شد، یخچال می‌گفتند. قدمت یخچال خشتی به دوره صفویه مربوط می‌شود که در این ساختمان، بخش‌های مختلفی از قبیل دیوار سایه‌انداز، مخزن یخ و حوضچه تولید یخ وجود دارد. به دلیل تناسب این سازه با دیگر مناطق این زیست بوم، یخچال خشتی از جمله سازه‌های سبز میبد به شمار می‌رود. سازه این یخچال به صورت گنبدی خشتی است که دورچین پله‌‌ای در گرداگرد آن وجود دارد.

 بزرگ‌ترین بخش این بنا، مخزن یخ آن است که شامل گودالی با قطر 13 متر و عمق 5 متر می‌شود. این یخچال دارای دیوار سایه‌اندازی به ارتفاع 42 متر و دیوارهای جانبی دیگر به ارتفاع 20 متر است که مانع از آب شدن یخ‌های موجود در این یخچال می‌شد.

چارپار خانه میبد یزد

چاپارخانه محلی شبیه به کاروانسرا در قدیم بود که بسیاری از مقامات دولتی هنگام آوردن پیام به شهر میبد، در چاپارخانه استراحت می‌کردند. همان طور که مشخص است، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک چاپارخانه این است که امنیت حاملان پیام را حفظ کند. پس اغلب آن‌ها به شکل دژ بنا می‌شدند تا دشمنان نتوانند به راحتی به داخل قلعه نفوذ کنند. به دلیل قرار گرفتن چاپارخانه میبد یزد در ارتفاعات، این مکان جایی مناسب برای تیراندازی و دیده‌بانی بود.

این مکان را اداره پست زمان قاجار می‌دانند و به دلیل قرار گرفتن در مسیر ری به کرمان یکی از مکان‌های مناسب برای تبادل نامه و اشیا شناخته می‌شد. معماری این بنا به صورت قلعه‌ای است که در وسط آن حیاط بزرگی برای آخور و اصطبل اسب‌های تازه‌نفس وجود داشت. خوشبختانه بنای خشتی اتاق‌هایی که برای استراحت تعبیه شده بود، همچنان به حالت اولیه خود باقی‌مانده است. چاپارخانه یزد در سال 1379 در فهرست آثار گران‌بهای ملی قرار گرفت.

حیاط چاپارخانه میبد و آخور اسب‌های آن

کاروانسرای شاه عباسی میبد یزد

کاروانسرای شاه عباسی میبد یزد در نزدیکی چاپارخانه خشتی میبد قرار گرفته و شواهد نشان می‌دهد که یکی از نمونه‌های کامل کاروانسراهای اصیل ایرانی بوده است. این کاروانسرا که در دوران صفوی در بلوار قاضی میرحسین بنا شد، دارای سنگ‌نوشته‌های متعددی در ورودی آب‌انبار و چند مکان دیگر است. از بخش‌های مختلف این کاروانسرا می‌توان به هشتی زیبای ورودی،‌ ایوان‌های بیرونی، آب انبار بزرگ، اصطبل‌ها، حوض‌خانه‌هایی مهتابی به صورت هشت گوش و 100 حجره اشاره کرد.

به دلیل جاری بودن آب قنات در این حوض‌خانه‌ها، همواره هوایی خنک و مطبوع برای استراحت مسافران به وجود می‌آمد. در این کاروانسرا مانند دیگر بناهای یزد از گنبدهای آجری، دریچه‌های نور، هوا و 4 بادگیر بلند برای تعدیل هوا استفاده شده است. یکی از بخش‌های این کاروانسرا اکنون به عنوان موزه زیلو معرفی می‌شود. علاوه‌بر این در این بخش، رستوران و کافی‌شاپ‌هایی برای گردشگران وجود دارد.

جاهای دیدنی نزدیک میبد یزد

هرچند که در میبد آثار باستانی خیره‌کننده فراوانی وجود دارد، اما در صورتی که قصد دارید به این شهر سفر کنید، بازدید از جاهای دیدنی یزد در نزدیکی میبد را نیز از دست ندهید. در نزدیکی میبد یزد شهرستان‌های اشکذر، تفت و اردکان قرار دارند که در این شهرها نیز می‌توان آثاری از قلعه‌ها، آب‌انبار و بادگیرهای استان یزد را دید. از جمله جاهای دیدنی نزدیک میبد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نام مکانفاصله تا میبد یزد
روستای بندر آباد یزد30 کیلومتر 33 دقیقه با ماشین
بقعه سلطان محمود شاه اشکذر30 کیلومتر 33 دقیقه با ماشین
آسیاب دو سنگی میبد1 کیلومتر 2 دقیقه با ماشین
کاروانسرای شمسی20 کیلومتر 23 دقیقه با ماشین
امامزاده میرحسن حاجی آباد رستاق30 کیلومتر 34 دقیقه با ماشین
آب انبار فرهاد17 کیلومتر 26 دقیقه با ماشین
مسجد دوازده امام محمود آباد2.7 کیلومتر 10 دقیقه با ماشین

هتل های میبد یزد

در شهر کویری میبد، از زمان‌های قدیم چاپارخانه‌ها و کاروانسراهای فراوانی برای استراحت مسافران وجود داشته است. امروزه نیز مراکز اقامتی در قالب انواع هتل، متل و بوتیک‌ هتل‌ها پذیرای مسافران هستند. این هتل‌ها در نزدیکی جاهای دیدنی میبد یزد قرار گرفته‌اند و از نظر موقعیت مکانی بسیار مناسبند. از جمله بهترین هتل‌ های یزد در میبد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نام هتلآدرس هتل
هتل سنتی بهجت میبد یزدابتدای بلوار بسیج، جنب پل زیر گذر
هتل سنتی قلعه وزیر میبد یزد5کیلومتر مانده به میبد-ورودی روستای رکن آباد – میدان دانش – جنب بهزیستی
هتل سنتی فیروزه یزدابتدای خیابان اعرافی
هتل رستوران حاج ملک میبد یزدخیابان سلمان فارسی، خیابان فیروزآباد
هتل کریاس پالاس میبد یزدبلوار امامزاده میر شمس الحق، روبروی پارک بهاران، رستوران کریاس پالاس
اقامتگاه بوم گردی عطار میبد یزدروبروی امامزاده سید صدرالدین قنبر، کوچه مشایخ، اقامتگاه بوم گردی عطار میبد

سوالات متداول

میبد در کجای یزد قرار گرفته است؟

استان یزد، شهرستان میبد.

فاصله میبد تا یزد چقدر است؟

این شهر در فاصله 45 کیلومتری از یزد قرار گرفته است.

آثار تاریخی میبد، کدامند؟

کبوترخانه خشتی، کاروانسرای شاه عباسی میبد یزد، چارپار خانه میبد یزد، یخچال خشتی میبد یزد و نارین قلعه از مهم‌ترین آثار تاریخی گرانبها میبد هستند که به ثبت ملی رسیده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

هتل های استخر دار یزد + آدرس و هزینه استخر

شنبه 19 اسفند 1402
یکی از معیارهای اصلی مسافران برای انتخاب هتل در یزد مخصوصا در روزهای گرم، وجود مجموعه ورزشی و آبی در […]
هتل های استخر دار یزد

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس