با ما در سفر به جا‌های دیدنی اطراف مشهد همراه باشید…

مشهد به عنوان پایتخت مذهبی کشور عزیزمان ایران سالانه تعداد قابل توجهی مسافر دارد، به علت جاهای دیدنی اطراف مشهد و موقعیت مذهبی ای که دارد افراد زیادی را به خود جذب می کند. ما در این مقاله سعی داریم به معرفی جاهای دیدنی اطراف مشهد بپردازیم. تا در سفرتان به این شهر بزرگ و زیبا لذت ببرید. این مطلب برای کسانی که به جز زیارت حرم مطهر رضوی به دنبال مکان های گردشگری مشهد هستند کاربرد خواهد داشت. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

معرفی جا‌های دیدنی اطراف مشهد

در این بخش لیستی از اماکن دیدنی شهر مشهد را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم و در ادامه هر کدام را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  • روستای کنگ کهن
  • طرقبه مشهد
  • شاندیز مشهد
  • شهر نیشابور
  • قله زو
  • آبشار اخملد
  • پیست اسکی شیرباد
  • آرامگاه فردوسی
  • کلات نادری
  • و…

روستای کنگ کهن

یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد روستای کنگ است. که جزء برجسته‌ترین مکان های گردشگری مشهد به حساب می‌آید. این روستا که در دامنه‌های سرسبز کوه همراه با رودخانه ای زیبا و خروشان قرار دارد، وخانه ها به صورت پلکانی ساخته شده است. گردشگران مشهد باید با ماشین شخصی از 19 کیلومتری غرب طرقبه و 29 کیلومتری مشهد به سمت ارتفاعات در دوراهی طرقبه و شاندیز، یک روز کامل را به بازدید از روستای کنگ اختصاص دهند.

مسافران می‌توانند در یکی از رستوران‌های سنتی طرقبه صبحانه بخورند و سپس به سفر خود ادامه دهند. رانندگی به کنگ کمتر از دو ساعت طول می‌کشد و پس از ورود، بازدیدکنندگان می‌توانند از جاذبه ها و زیبایی های این روستا لذت ببرند.

  • آدرس: ۱۹ کیلومتری غرب طرقبه و ۲۹ کیلومتری مشهد 
روستای کنگ کهن- جاهای دیدنی اطراف مشهد

طرقبه مشهد

شهر طرقبه مشهد با دو بخش ییلاقی با مکان‌های طبیعی و ناحیه شهری با بازار و صنایع‌دستی شکل‌گرفته است؛ بنابراین، بازدیدکنندگان می‌توانند حداقل یک روز کامل را در طرقبه سپری کنند و به سلیقه خود در آن به تفریح بپردازند. جالب است این نکته را بدانید که بازدیدکنندگان می‌توانند با مترو از شهر مشهد تا انتهای خیابان وکیل آباد بروند و سپس با اتوبوس‌های شهری به سمت طرقبه حرکت کنند اما بهتر آن است که با ماشین به اینجا سفر کنید.

دلیل اصلی شهرت طرقبه در بین جا‌های دیدنی اطراف مشهد به عنوان یک جاذبه گردشگری، طبیعت زیبا و منحصر به فرد آن از جمله درختان بلند گردو، رودخانه‌ای که در کنار جاده جاری است، رستوران‌های مجلل و باکیفیت، هوای مطبوع کوهستانی و هیجان در طول سفر است. چه بازدیدکنندگان از طرقبه یک پیک نیک خانوادگی در کنار رودخانه را ترجیح دهند یا صرف غذا در یک رستوران سنتی در کنار رودخانه را، باز هم طرقبه یک انتخاب عالی برای گردشگری در جا‌های دیدنی اطراف مشهد است.

می توانید با مترو تا وکیل آباد و با اتوبوس تا طرقبه بروید و از این منطقه زیبا دیدن فرمایید اما با ماشین شخصی راحت تر می توانید مسیر را طی کنید. برخی از جا‌های دیدنی موجود در طرقبه عبارت‌اند از:

  • کمر مقبولا طرقبه
  • پارک جنگلی وکیل آباد
  • تله کابین چالی دره
  • جاغرق
  • روستای نغندر
  • و…
طرقبه مشهد-جاهای دیدنی اطراف مشهد

شاندیز مشهد

وقتی از یک فرد ساکن مشهد در مورد جاهای دیدنی اطراف مشهد می‌پرسند، معمولاً طرقبه و شاندیز مشهد را با هم ذکر می‌کنند. اما نکته اینجاست که برای لذت‌بردن کامل از زیبایی هر کدام، پیشنهاد می‌شود تا روز‌های متفاوتی را برای هر مقصد برنامه‌ریزی کنید؛ زیرا مسیر‌ها و تجربیاتی که می‌تواند در هر موقعیت کسب کنید کاملاً متفاوت است.

با قدم‌گذاشتن در بخش ابتدایی شهر شاندیز، بازدیدکنندگان با رستوران‌ها و غذاخوری‌های مختلفی روبرو می‌شوند که همگی کیفیتی مشابهی دارند و طیف وسیعی از غذا‌های لذیذ را ارائه می‌دهند.با این حال اگر در شاندیز هستید، شیشلیک گوسفندی را حتماً امتحان کنید.

مشابه طرقبه، روستا‌ها و جاذبه‌های زیادی در مجاورت شاندیز وجود دارد که به ویژه برای کسانی که به صورت حرفه‌ای و با توجه بیشتر به جزئیات سفر می‌کنند، ارزش کاوش را دارد. جهت طی کردن مسیر با مترو تا وکیل آباد و با اتوبوس تا طرقبه بروید و از این منطقه زیبا دیدن فرمایید اما با ماشین شخصی راحت تر می توانید از این مکان تفریحی دیدن فرمایید.

برخی از این مکان‌های جانبی عبارت‌اند از:

  • روستای ابرده شاندیز
  • روستای زشک شاندیز
شاندیز مشهد-جاهای دیدنی اطراف مشهد

قله زو

یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد بام معروفی به نام قله زو است. اینجا مکانی عالی برای تماشای ستارگان و تجربه زندگی واقعی در شب است. با این حال، اگر قصد دارید با گروهی از دوستان، یک تور یا خانواده به این قله صعود کنید، بهتر است برای جلوگیری از شلوغی، صبح زود را انتخاب کنید و با ماشین شخصی به این طبیعت زیبا و بکر بروید.

کسانی که وقت و انرژی بیشتری دارند، می‌توانند سفر خود را به مکان‌های دیدنی دیگری مانند حصار گلستان و ارتفاعات طرقبه ادامه دهند. به خاطر داشته باشید که ساخت و ساز در منطقه قله زو در حال انجام است، بنابراین هیچ تضمینی وجود ندارد که این بام در آینده به همین شکل زیبا و پایدار بماند. پس اگر وقت آزاد دارید و عاشق پیاده روی هستید، فرصت تجربه لذت حضور در بالای بام قله زو مشهد را از دست ندهید.

  • آدرس: مشهد،چهارچشمه،کمربندی سبز،کوه پارک
قله زو-جاهای دیدنی اطراف مشهد

آبشار اخلمد

برای دیدن زیبایی آبشار‌های خروشان نیازی نیست به مازندران یا لرستان سفر کنید. در عوض می‌توانید حدود 80 کیلومتر مسافت را از مشهد به سمت چناران طی کنید. یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد روستای اخلمدمی باشد. این جاذبه گردشگری که در دو کیلومتری روستا قرار دارد که جهت سفر به این آبشار باید با ماشین شخصی بروید.

آبشار اخلمد در ابعاد و حد خودش بی نظیر است. این دره مملو از باغ‌ها و درختانی است که میوه‌های مشهد را تأمین می‌کنند.ارتفاعات آن با آبشار‌های دائمی و فصلی نیز زیبایی‌اش دوبرابر شده است. به لطف سنگ آهکی منحصربفرد و صخره‌هایی که دیواره‌های دره را تشکیل می‌دهند، برخورد آب با صخره‌ها و ریزش آن از آبشار به سمت پایین منظره‌ای فوق‌ العاده ظریف و زیبا ایجاد می‌کند.

در انتهای این مسیر زیبا، دو آبشار دائمی به ارتفاع بیست و چهل متر و به دنبال آن رودخانه اخلمد و سد در انتظار بازدیدکنندگان است.

  • آدرس: خراسان رضوی، شمال غربی مشهد، شهرستان چناران، روستای اخلمد
آبشار اخلمد-جاهای دیدنی اطراف مشهد

برج رادکان چناران

برج رادکان چناران از جاهای دیدنی اطراف مشهد ظاهری منحصر به فرد دارد که شبیه ترکیبی از ساختار استوانه‌ای کاخ خورشید و گنبد عرق چنار (قسمت فوقانی) میل اخگان است. بر اساس منابع تاریخی قدمت این برج به سده هفتم هجری قمری می‌رسد و برخی از مورخان قدیمی‌ترین برج آرامگاهی را، برج رادکان چناران می‌دانند. با این حال، اطلاعات دقیقی وجود ندارد که نشان دهد مقبره متعلق به چه کسی است.

برخی دیگر معتقدند که از این برج به عنوان رصدخانه و مرکز نجومی برای رصد آغاز هر ماه شمسی استفاده می‌شده است.برج رادکان چناران که با نام میل رادکان نیز شناخته می‌شود، ۲۵ متر ارتفاع دارد و ساختاری سه بخشی دارد. ابتدا پایه‌ای به ارتفاع دو متر به شکل 12 ضلعی و سپس مقطع استوانه‌ای با 36 نیم ستون و در نهایت گنبدی مخروطی شکل در بالای برج.

برخی از محققان برج رادکان را شبیه گنبد قابوس می‌دانند. اما تزئینات رادکان بسیار زیباتر است. برج از گچ و خاک ساخته شده و دارای آجرکاری و گچ بری‌های زیبایی است.

  • آدرس: استان خراسان رضوی، ۷۴ کیلومتری شمال مشهد و ۲۶ کیلومتری شمال غربی چناران
برج رادکان چناران-جاهای دیدن اطراف مشهد

پیست اسکی شیرباد

اگر در فصل زمستان به مشهد سفر کردید و طبیعت به شما اجازه سفر یا چادرزدن را نمی‌دهد، راه حلی وجود دارد. کافی است زنجیر چرخ خودرو یا خودروی آفرود خود را آماده کرده و به یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف مشهد سمت روستای دولت آباد حرکت کنید. پس از آن فاصله کمی تا پیست اسکی شیر باد وجود دارد.

با این حال، فدراسیون اسکی خراسان رضوی گهگاه خدمات ویژه‌ای ارائه می‌دهد، بنابراین بهتر است قبل از سفر با آن‌ها تماس بگیرید.مدیریت پیست اسکی امکاناتی را برای تمامی سنین و بازدیدکنندگان (حتی کسانی که قصد اسکی ندارند) در نظر دارد. این پیست دارای اقامتگاه، خدمات غذایی و امکانات تفریحی ویژه است.

همچنین می‌توانید برای اولین بار در این پیست، اسکی را بیاموزید و در سفر‌های آینده خود مشتری دائمی سایر پیست‌های اسکی کشور شوید.

  • آدرس: استان خراسان رضوی، جاده مشهد- چناران، دوربرگردان گلمکان، انتهای دره دولت‌آباد
پیست اسکی شیرباد-جاهای دیدنی اطراف مشهد

آرامگاه فردوسی

اگر تمام مسیر مشهد را طی کرده‌اید و آرامگاه فردوسی را زیارت نکرده‌اید، یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد را ازدست  داده‌اید. حتی اگر ماشین شخصی ندارید، می‌توانید خود را به ترمینال فردوسی واقع در مرکز شهر مشهد برسانید و در کمتر از یک ساعت با اتوبوس‌های مخصوص این مسیر، مقبره فردوسی را ببینید.

هزینه ورودی فوق‌العاده ارزان (کمتر از ده هزار تومان) است و امکان بازدید رایگان از موزه، مقبره و کتابخانه را به شما می‌دهد.در طول مسیر، مجسمه‌ها و آثار هنری جدیدی قرار داده شده است که دیدن آن‌ها نیز جالب خواهد بود. توجه داشته باشید که ساعات بازدید از ساعت 8 صبح شروع و تا ساعت 17 ادامه دارد.

همچنین در جریان بازدید با داستان‌های شاهنامه توسط مسئول مقبره آشنا خواهید شد.

  • آدرس: خراسان رضوی، توس، انتهای بلوار بهارستان
آرامگاه فردوسی-جاهای دیدنی اطراف مشهد

کلات نادری

شاید قبلاً نام نادرشاه افشار را شنیده باشید و مجسمه او را سوار بر اسب و آماده نبرد در مشهد دیده باشید. اما مقر او در مشهد نبود؛ بلکه در کلات نادری بود و این شهرستان را به یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد امروز تبدیل کرد. برای بازدید از کاخ خورشید و خزانه نادری باید به سمت شرق و ارتفاعات هزار مسجد سفر کنید.

کلات نادری در 150 کیلومتری مشهد قرار دارد و بازدید از آن یک تا دو روز کامل زمان می‌برد. با این حال ارزش وقت و هزینه برای دیدن قره سو، بند نادری، ارتکند و کاخ خورشید را دارد.

کلات نادری-جاهای دیدنی اطراف مشهد

چهارطاقی بازه‌هور

چهارتاقی بازه هور یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف مشهد محسوب می‌شود. تاریخ دقیق ساخت آن مشخص نیست، اما برخی معتقدند در زمان ساسانیان ساخته شده است و برخی دیگر بر این باورند که در آن دوره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. یک مورخ و شرق‌شناس نیز معتقد است که این سازه قدیمی‌ترین بنای گنبدی شکل ساخته شده در جهان است.

چهارطاقی بازه‌هور سازه‌ای مربوط به نجوم و اخترفیزیک است که برای سنجش زمان و تقویم مورد استفاده قرار می‌گرفت. این سازه دارای سه ورودی است و بنای آن به قدری مستحکم است که سالیان درازی دست نخورده باقی‌مانده است. این بنا علاوه بر اهمیت علمی، ارزش هنری و معماری نیز دارد و آن را به یک جاهای دیدنی اطراف مشهد تبدیل کرده است.

  • آدرس: استان خراسان رضوی، شهرستان مشهد، بخش احمدآباد، روستای رباط سفید
چهارطاقی بازه‌هور-جاهای دیدنی اطراف مشهد

رودخانه‌های اطراف مشهد برای بازدید

در این بخش از مطلب لیست رودخانه‌هایی که جزئی از جاهای دیدنی اطراف مشهد است را مشاهده خواهید کرد. هر کدام از آن‌ها می‌تواند به عنوان یک جاذبه گردشگری و یک گزینه برای شما در دسترس باشد. این رودخانه‌ها عبارت‌اند از:

  • کشف رود مشهد
  • رودخانه دولت آباد مشهد
  • رودخانه زشک شهر مشهد
  • رودخانه دهبار شهر مشهد
  • رودخانه کنگ شهر مشهد
  • رودخانه جاغرق شهر مشهد
  • رودخانه مایان شهر مشهد
  • رودخانه گلستان شهر مشهد
  • رودخانه ازغد شهر مشهد
  • رودخانه طرق شهر مشهد
  • رودخانه شلگرد شهر مشهد
  • رودخانه پیله ور شهر مشهد
رودخانه‌های اطراف مشهد برای بازدید-جاهای دیدنی اطراف مشهد

کویر های اطراف مشهد را بشناسید

جالب است بدانید شهر مشهد به غیر از کوه و رودخانه دسترسی به کویر نیز دارد. در ادامه لیست جاهای دیدنی اطراف مشهد کویر‌هایی که در مشهد به آن‌ها دسترسی دارید را برای شما آماده کرده‌ایم.

کویر مزینان شهر مشهد

از دیگر جاهای دیدنی اطراف مشهد کویر مزینان است که قدمت آن در روستایی در نزدیکی مشهد به 1200 سال قبل از میلاد می‌رسد. این کویر ویژگی‌های زیادی دارد که برای گردشگران جذاب است و شب‌های فراموش‌نشدنی آن نیز ارزش دیدن دارد. مزینان به معنای شهر علما بوده و در گذشته جاده ابریشم از این کویر می‌گذشت. کویر مزینان شهر مشهد نیز یکی از پایگاه‌های اصلی نجوم است. شاید باورتان نشود، اما این بیابان مکانی برای رشد سرسبزی است. در روستا‌های اطراف آفتاب‌گردان و کنجد و فلفل کشت می‌شود.

کویر مزینان شهر مشهد-جاهای دیدنی اطراف مشهد

کویر اردمه شهر مشهد

کویر اردمه در جنوب نیشابور از جاهای دیدنی اطراف مشهد است. برای رسیدن به این کویر باید جاده نیشابور را به سمت سبزوار طی کنید تا به روستای رهن کاریز برسید. پس از کمی رانندگی به سمت کال شور، به کویر اردمه می‌رسید. 2 الی 3 ساعت طول می‌کشد تا به این کویر برسید، جایی که می‌توانید از تپه‌های شنی لذت ببرید و اوقات خوشی را سپری کنید.

عده‌ای برای پرواز و تمرین پاراگلایدر به این صحرا می‌آیند. صحرا مکان مناسبی برای غوطه‌ورشدن در آرامش محض است. سکوت شب، حیوانات بومی، ستارگان باشکوه و آسمان تاریک شما را به دنیایی دیگر خواهد برد. هر مسافری که از این کویر دیدن می‌کند از مسجد چوبی نیشابور نیز دیدن می‌کند که بهترین سازه‌های چوبی را در این مکان می‌بینید.

سخن پایانی

در این نوشته به بررسی برخی از معروف‌ترین جا‌های دیدنی اطراف مشهد پرداختیم. همان‌طور که مطالعه کردید مشهد در اطراف خود از کویر گرفته تا رودخانه‌های خروشان دارد که شما باید با توجه به سلیقه خود بین آن‌ها انتخاب کنید و با پیمودن مسیری خود را به آن‌ها برسانید. با توجه به طیف گسترده جا‌های دیدنی اطراف مشهد هیچ مسافری دست خالی از آنجا بر نخواهد گشت و هر شخصی با هر سلیقه‌ای قطعاً از زیبایی‌های این اماکن بهره‌مند خواهد شد.

دیگر چه جاهایی در اطراف مشهد می‌شناسید؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذراید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مقایسه اجاره سوئیت در مشهد با رزرو هتل

پنج‌شنبه 22 تیر 1402
مشهد یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های گردشگری کشور محسوب می‌شود. رزرو در هتل مشهد نیز این روز ها یکی از دغدغه […]
هتل یا سوئیت در مشهد

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس