مسجد شیخ لطف الله اصفهان، مسجد بدون مناره نصف جهان

مسجد شیخ لطف‌الله در میدان امام اصفهان قرار دارد و  در سال ۱۳۱۵ در سازمان یونسکو به عنوان آثار فرهنگی و تاریخی ایران به ثبت رسیده است. از عواملی که سبب توجه مسافران به این بنا شده است، می توان به کاشی‌کاری‌ها، معماری شگفت‌انگیز و تزئینات فوق‌العاده بکار رفته در این مسجدنیز اشاره کرد. این مسجد جلوه‌های زیبایی از هنر صفویه را به رخ می‌کشد که نظر هر گردشگر داخلی و خارجی را به خود جلب می‌کند. مسجد شیخ لطف الله که توسط مشهورترین معماران دوره صفوی ساخته شده، جزئی از عجایب هفت‌گانه و سازه‌های برتر جهان شناخته می‌شود. این مسجد به دلیل نداشتن مناره و حیاط چهار ایوانی خاص و متفاوت از دیگر مساجد برتر است.

آدرس مسجد شیخ لطف الله اصفهان

اصفهان، ضلع شرقی میدان نقش جهان، روبه‌روی کاخ عالی قاپو

مسجد شیخ لطف الله در اصفهان ضلع شرقی میدان نقش جهان یا همان میدان امام واقع شده و این مسجد به قدری معروف است که به راحتی قادر به پیدا کردن آن هستید. برای رسیدن به آن کافی است که به سمت ضلع شرقی میدان روبه‌رو عالی قاپو بروید. برای دسترسی به این مسجد کافیست راه‌هایی که به میدان امام می‌رسند را بشناسید. اتوبوس‌های متوقف شده در میدان امام حسین و بیمارستان خورشید که نزدیک به میدان نقش جهان است شما را به مسجد شیخ لطف الله می‌رساند.

ساعت بازدید از مسجد شیخ لطف الله اصفهان

9 صبح تا 12:30 بعد از ظهر و 2 بعد از ظهر تا 6 بعد از ظهر

هزینه بلیط مسجد شیخ لطف الله اصفهان

30,000 تومان برای اتباع ایرانی و 500,000 تومان برای اتباع خارجی

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

تاریخچه مسجد شیخ لطف الله اصفهان

محمدرضا اصفهانی به دستور شاه عباس صفوی مسئولیت ساخت مسجد شیخ لطف الله برعهده داشت، این بنا در سال ۹۸۷ شمسی در نزدیکی میدان امام در شهر اصفهان که پایتخت صفویه بود احداث شد. ساخت این بنا حدود ۱۸ سال طول کشید. بعد از اتمام معماری و ساخت این بنا در سال ۹۹۸ شمسی فقط خانواده سلطنتی و افراد حکومتی اجازه ورود به این مکان را داشتند.

در روایات تاریخی گفته شده که شاه عباس صفوی تا پایان عمرش در این مکان مشغول عبادت بوده است. بازسازی این مسجد در دوره‌های مختلفی انجام شد. در زمان حکومت پهلوی رضا شاه کتیبه‌های موجود در فضای بیرونی و دیگر نقاط مسجد را ترمیم کرد و همچنین طرح‌های اصلی، کاشی‌های سردر و گنبد را بازسازی کرد.

معماری مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان

سبک معماری به‌کار رفته در این مسجد به شیوه معماری اصفهانی است که قسمتی از نبوغ معماران اصفهان را به نمایش می‌گذارد؛ مخصوصا گنبد مسجد شیخ لطف الله یکی از زیباترین گنبدها شناخته شده است. مسجد شیخ لطف الله اصفهان به دلیل نداشتن مناره و شبستان ورودی تفاوت عمده‌ای با دیگر مساجد سراسر کشور دارد.

برقراری تقارن با میدان نقش جهان و عمارت عالی قاپو سبب شده که این مسجد فاقد شبستان و صحن ورودی باشد. در طراحی و معماری این مسجد برای ایجاد تناسب و تقارن درست اجزا باهم از روش‌های هندسی استفاده شده است و این مسجد به‌دلیل معماری متفاوت،گردشگران زیادی را در طی سال‌ها مختلف به خود جذب کرده است.

جهت بنا نسبت به قبله

در معماری‌های اسلامی و ایرانی قبله در جهت ورودی شبستان قرار می‌گیرد و افراد در بدو ورود به سمت قبله هستند. در مسجد شیخ لطف الله به دلیل قرار نداشتن میدان نقش جهان در جهت قبله این اتفاق نمی‌افتد، به همین دلیل معماران برای قرار گرفتن مسجد در جهت قبله از یک راهرو  زاویه ۴۵ درجه‌ای و امتداد ورودی مسجد تا فضای زیر گنبد استفاده کردند تا مسجد در جهت قبله تنظیم شود و ظاهر آن در جهت شمالی_جنوبی قرار گرفته است.

گنبد مسجد  شیخ لطف الله اصفهان

این گنبد باشکوه که هنر دست معماران اصفهانی است و یکی از زیباترین گنبدها شناخته می‌شود، به صورت ۲ پوسته پیوسته بوده که با ارتفاع ۳۲ متر دهان ۱۲ متر و قطر  ۲۲ متر تشکیل شده است. ارتفاع این گنبد کمتر از مساجد دیگر بوده و ساخت آن نیز به طبع سخت‌تر بوده است. دیوارهای کناری گنبد قطور ساخته شده تا توان تحمل سنگینی را داشته باشند. نقش طاووس از شگفت‌انگیزترین بخش‌های داخلی گنبد است که با انعکاس نور به داخل مسجد پرهای طاووس مشخص می‌شود. در ساقه گنبد نیز آیاتی قرآنی و کتیبه‌های قرآنی تعبیه شده است، دو کتیبه نیز به خط رضا عباسی در این گنبد وجود دارد.

محراب مسجد شیخ لطف الله اصفهان

یکی دیگر از شاهکارهای معماری این بنا محراب مسجد است که با کاشی‌کاری‌های معرق و مقرنس هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. این محراب، طاقی دندانه‌دار از مقرنس‌های صدفی و نقوش اسلیمی دارد. خطوط تزئینی به‌کار رفته در این محراب و رنگ‌های استفاده شده جذابیت این مسجد را دوچندان می‌کند. وجود منفذی در بالای این محراب هنگام انعکاس نور به داخل فضای زیبایی را رقم می‌زند.

راه روی زیر زمینی مسجد شیخ لطف الله

برخی از شواهد تاریخی نشان دهنده این است که راهرویی در میدان نقش جهان عمارت عالی‌قاپو را به مسجد شیخ لطف الله اصفهان متصل می‌کرده است که برای تردد بانوان و آموزش مسائل شرعی توسط شیخ لطف الله به زنان صفوی نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه به دلیل وجود حوض در این میدان عمارت عالی قاپو و مسجد شیخ لطف الله دیگر بهم متصل نیستند.

معماری مسجد شیخ لطف الله

چرا مسجد شیخ لطف الله مناره ندارد؟

در واقع مسجد بی مناره شیخ لطف الله، مکانی برای عبادت و نماز خاندان شاه عباسی بوده است به همین علت مناره نداشته، زیرا مناره برای دعوت مردم به مسجد و عبادت است. همچنین که ممناره در زمان های گذشته برای این بوده است که، مردم و کاروان ها با دیدن آن متوجه شوند که کاروان یا مسجدی وجود دارد از همین جهت مسیر خود را نیز پیدا می کردند. به همین علت این مسجد هیچگونه مناره ای ندارد زیرا مختص خانوان عباسی بوده است.

بهترین زمان بازدید از مسجد شیخ لطف الله اصفهان

فصل بهار بهترین فصل برای گشت گذار در اصفهان است. اکثرا تمامی گردشگران خارجی و داخلی این فصل را برای سفر به اصفهان انتخاب می‌کنند؛ اما شلوغی و تردد این شهر در فصل بهار علاوه‌بر بالارفتن هزینه‌های سفر و بلیط‌های اماکن، معطلی مسافران را نیز به همراه دارد. حال آنکه اگر در فصل پاییز به این شهر سفر کنید، علاوه‌بر نبود گرمای تابستان و سرمای زمستان از شلوغی و ترافیک نیز در شهر خبری نیست. بهترین زمان برای بازدید از مسجد شیخ لطف الله اصفهان عصر است؛ در عصر تابش خورشید به داخل به زیبایی این بنا می‌افزاید.

ویژگی های مسجد شیخ لطف الله در اصفهان

برخی از ویژگی ها مسجد شیخ لطف الله که آن را نسبت به سایر مسجد ها متمایز کرده است، عبارت اند از:

  •  عدم خرابی و ویرانی در بنای مسجد شیخ لطف الله اصفهان
  • طرح طاووس مسجد شیخ لطف الله در مرکز داخلی گنبد
  • جهت قبله مسجد شیخ لطف الله
  • محراب مسجد شیخ لطف الله در اصفهان
  • راهروی زیر زمینی مسجد شیخ لطف الله
  • کاشی کاری های داخل مسجد شیخ لطف الله
  • اولین مسجد بدون مناره شیخ لطف الله اصفهان

جاذبه های دیدنی در اطراف مسجد شیخ لطف‌ الله اصفهان

شما با سفر به اصفهان و بازدید از مسجد شیخ لطف‌ الله به مکان‌های دیدنی و تاریخی اطراف آن نیز بروید و از این جاذبه‌های توریستی و تاریخی دیدن کنید، برخی از جاهای تاریخی اصفهان عبارت‌اند از:

  1. میدان نقش جهان اصفهان:  ۲۸۰ متر از مسجد
  2. مسجد امام اصفهان: ۳۳۸ متر فاصله از مسجد
  3. کاخ عالی‌قاپو اصفهان: ۳۳۸ متر فاصله از مسجد
  4. سر در قیصریه اصفهان: ۴۲۷ متر فاصله از مسجد
  5. بازار قیصریه اصفهان: ۴۱۵ متر فاصله از مسجد
  6. خانه مشروطیت اصفهان: ۸۲۱ متر فاصله از مسجد
  7. خانه ملاباشی اصفهان: ۱۰۰۰ متر فاصله از مسجد
  8. موزه هنر‌های تزئینی اصفهان: ۱۰۰۰ متر فاصله از مسجد
  9. حمام تاریخی شاه اصفهان: ۶۰۶ متر فاصله از مسجد
  10. تیمچه مثقالی: ۵۰۱ متر فاصله از مسجد
  11. عمارت مسعودیه: ۸۶۸ متر فاصله از مسجد
نورپردازی داخل مسجد شیخ لطف الله

رستوران های اطراف مسجد شیخ لطف الله اصفهان

با سفر به اصفهان و خوردن غذاهای خوشمزه و سنتی اصفهانی یک تجربه دل‌انگیز را برای خود رقم بزنید. غذاهای اصفهانی مانند خورشت ماست و بریانی را در رستوران‌های اصفهان امتحان کنید. برخی از رستوران‌ های اصفهان عبارت‌اند از:

  1. بریانی نقش جهان: ۹۷ متر فاصله از مسجد حدودا ۱ دقیقه
  2. رستوران نقش جهان: ۶۴ متر فاصله از مسجد حدودا ۱ دقیقه
  3. رستوران سنتی رویال: ۱۰۸ متر فاصله از مسجد حدودا ۲ دقیقه
  4. کافه رستوران شمس العماره: ۲۴۸ متر فاصله از مسجد حدودا ۳ دقیقه
  5. رستوران بهادر خان: ۲۶۵ متر فاصله از مسجد حدودا ۳ دقیقه
  6. رستوران قیصریه: ۲۷۵ متر فاصله از مسجد حدودا  ۴ دقیقه
  7. رستوران سنتی شاهنامه: ۴۴۶متر فاصله از مسجد حدودا ۵ دقیقه
  8. سرای سلطان: ۷۱۷ متر فاصله از مسجد حدودا ۷ دقیقه
  9. رستوران اتور: ۲۱۲ متر فاصله از مسجد حدودا ۲ دقیقه

هتل های نزدیک به مسجد شیخ لطف الله اصفهان

در هر گوشه از شهر اصفهان اقامتگاه‌ها و هتل زیادی وجود دارد؛ اما برخی از هتل های اصفهان که دسترسی راحت‌تری به مکان‌های دیدنی این شهر دارند، عبارت‌اند از:

هتلآدرسفاصله با متر و دقیقه
هتل ستاره اصفهان  اصفهان-ميدان امام (نقش جهان) -خيابان حافظفاصله از مسجد ۶۰۲ متر حدودا ۴ دقیقه
هتل آپارتمان پارتیکان اصفهاناصفهان, میدان نقش جهان, هتل پارتیکانفاصله از مسجد :2.54 کیلومتر  8 دقیقه
اقامتگاه بوم گردی سرای سنتی هاتف اصفهاناصفهان، میدان نقش جهان، خیابان هاتف، جنب پمپ بنزین هاتف، کوی شماره ۲، آخر بن بستفاصله از مسجد :698 متر حدودا 3 دقیقه 
هتل آوین اصفهاناصفهان-خیابان هاتف- مقابل کوچه ی مشیر (کوچه ی نور)فاصله از مسجد :986 متر حدودا 5 دقیقه
خانه مسافر هریتیج اصفهاناصفهان، خیابان نشاط، کوچه ۲۴، پلاک ۹فاصله از مسجد :1.13 کیلومتر حدودا 4 دقیقه 
هتل ملک اصفهاناصفهان- خیابان بزرگمهر- خیابان هشت بهشت غربی – خیابان ملکفاصله از مسجد :1.47 کیلومتر   حدودا 4 دقیقه  
اقامتگاه بوم گردی سرای سنتی هاتف اصفهاناصفهان، خیابان استانداری، انتهای خیابان فرشادیفاصله از مسجد :1.52 کیلومتر حدودا 7 دقیقه  
اقامتگاه سنتی قصر منشی اصفهاناصفهان، خیابان نشاط، کوچه قصر منشی غربی، پلاک ۹فاصله از مسجد :1.59 کیلومتر حدودا 5 دقیقه
هتل صفوی اصفهاناصفهان، خیابان فلسطینفاصله از مسجد :1.81 کیلومتر ( 8 دقیقه )  
اقامتگاه سنتی خان نشین اصفهاناصفهان، خیابان ولیعصر، کوچه شماره ۹، بن بست نسترنفاصله از مسجد: 1.88 کیلومتر ( 7 دقیقه )
هتل زنده رود اصفهان  اصفهان، خیابان هشت بهشت غربی، بین چهارراه ملک و گلزارفاصله از مسجد: 2.00 کیلومتر ( 8 دقیقه )
هتل سنتی ابن سینا اصفهاناصفهان، خیابان ابن سینا، کوچه ۳۷فاصله از مسجد :2.14 کیلومتر ( 7 دقیقه )
اقامتگاه سنتی کریاس اصفهاناصفهان، خیابان استانداری، روبروی بیمارستان خورشید، کوچه شهید عمرانی، پلاک ۳۹فاصله از مسجد: 2.29 کیلومتر  ( 8 دقیقه )
هتل آپارتمان هشت بهشتاصفهان، چهارراه فلسطین، خیابان استانداری، نبش کوچه شماره ۸فاصله از مسجد :2.29 کیلومتر ( 7 دقیقه )
تاریخچه مسجد شیخ لطف الله

رزرو هتل های اطراف مسجد شیخ لطف الله اصفهان از های هتل

شما با مراجعه به سایت های هتل انواع مختلفی از اقامتگاه‌ها و هتل‌ها، از هتل‌ های ۵ ستاره اصفهان تا اقامتگاه‌های بوم‌ گردی و قدیمی را می‌توانید رزرو کنید. با رزرو هتل خوب از های هتل در نزدیکی مسجد شیخ لطف الله اصفهان یک تجربه دل‌انگیز را برای خود بسازید و از تخفیفات شگفت‌انگیز بهره‌مند شوید.

پرسش های متداول

آدرس مسجد شیخ لطف الله کجاست؟

اصفهان، ضلع شرقی میدان نقش جهان، روبه‌روی کاخ عالی قاپو

ساعات بازدید از مسجد شیخ لطف الله چه زمانی است؟

دیدن از این مسجد به جز هنگام اذان ظهر در شش ماه اول سال از ساعت ۹صبح تا 12:30 و ۱۴ تا ۱۷ عصر و در نیمه دوم سال از ساعت ۹ صبح تا 11:30 و ۱۳ تا ۱۶:۳۰ عصر امکان پذیر است.

چرا مسجد شیخ لطف الله مناره ندارد؟

دلایل مختلفی برای این مورد وجود دارد، اما بیشترین دیدگاه مربوط به این است که چون این مسجد مختص به شاه و خاندانش بوده نیازی به مناره نداشته است و روایت تاریخی دیگر نشان دهنده این است که چون مناره را نمادی از مرد می‌دانستند، عدم وجود مناره اختصاصی بودن این مکان برای بانوان را نشان می‌داده است.

شگفتی طرح طاووس مسجد شیخ لطف‌ الله چیست؟

بخش داخلی مسجد به شکل یک طاووس درآمده است که زمانی که در معرض نور قرار می‌گیرد پرهایش دیده می‌شود.

نور مسجد از کجا تامین می‌شود؟

نور در محیط داخل با پدیده شکست نور توسط پنجره‌ها و نورپردازی بر کاشی‌کاری‌ها فضای زیبایی را ایجاد می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

کاخ عالی قاپو اصفهان و قدمتی طولانی

دوشنبه 7 خرداد 1403
کاخ عالی قاپو اصفهان از بنا‌های تاریخی و معروف شهر اصفهان بوده که در ضلع غربی میدان نقش جهان اصفهان […]
کاخ عالی قاپو اصفهان

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس