بهترین مکان های تفریحی یزد را با ما سفر کنید

حال و هوای گشت و گذار در یزد را فقط کسانی متوجه می‌شوند که از نزدیک به تماشای قنات‌ها، کوه‌ها، کویرها و بادنماهای آن نشسته‌اند! شهر یزد یا ایساتیس قدیم، شهری در جنوب شرقی ایران معروف به شهر بادگیرها و قنات‌ها است. در این شهر مکان‌های تفریحی و جاذبه‌های تاریخی متنوعی وجود دارد که اغلب مورد کم لطفی قرار گرفته‌اند. مجموعه تفریح امیر چخماق یزد، باغ دولت آباد یزد و آتشکده بهرام یزد از نمادهای تاریخی این شهر محسوب می‌شوند. کافیست در خیابان‌های یزد قدم بزنید تا وقایع تاریخی پشت پرده هرکدام از این بناها را نظاره‌گر باشید!

لیست مکان های تفریحی یزد

یزد در سال 1378 به‌عنوان اولین شهر ثبت شده در لیست جهانی یونسکو معرفی شد. این شهر مملو از بناهای خشت خام، قنات‌ها و بادگیرهایی است که لذت تماشای آن‌ها شما را به وجد می‌آورد. حمام‌ها، مساجد، خانه‌های باستانی و میدان‌های قدیمی که در دل خشت‌های این شهر نهفته‌‌اند، یادآور تاریخچه قدیمی و پرفراز و نشیب این شهر هستند.

در گذشته جاهای دیدنی یزد، به بناهای خشتی، قنات‌ها، کویرها و بادگیرها محدود می‌شد در حالی که امروزه علاوه‌بر این بناها جاذبه‌هایی برای نسل جوان و کودکان نیز وجود دارد. در ادامه به معرفی تعدادی از معروف‌ترین جاذبه‌های این شهر برای بزرگسالان، جوانان و کودکان می‌پردازیم.

لیست بهترین مکان‌ های تاریخی در یزد

اگر به یزد سفر کنید، قدم زدن در کنار بناهای خشتی، بوی کاهگل در کنار نسیم‌های خنکی که به پوستتان برخورد می‌کند را فراموش نخواهید کرد. علاوه‌بر این حس ناب، شما در یزد با انبوهی از تفریحات روبه‌رو می‌شوید که اکثراً جنبه‌ تاریخی و سنتی دارند. معروف‌ترین مکان‌های تفریحی یزد عبارتند از:

نام مکان تفریحیآدرسساعت فعالیت
مسجد جامع یزدخیابان امام خمینی، مقابل برج ساعت، انتهای خیابان مسجد جامع۷ صبح تا ۲۰ شب
آتشکده بهرام یزدخیابان آیت الله کاشانیدر بهار و تابستان: ۸تا ۱۱:۴۵ و ۱۷ تا ۱۹:۴۵ در پاییز و زمستان: ۱۶ الی ۱۹ پنجشنبه: ۷:۳۰ تا ۲۱
خانه هنر یزدخیابان امام، محله‌‌ی فهادان، حوالی زندان اسكندر، جنب مسجد چهل محراب۱۰ صبح تا ۲۳ شب
آب انبار شش بادگیر یزدخیابان دهم فروردین، محله تل یزدی۹ صبح تا ۲۰شب
باغ دولت آباد یزدخیابان شهید رجایی، کوچه فردوسی۷ صبح تا ۲۲:۳۰ شب

آب انبار امیر چخماق یزد

قدمت این بنا مربوط به دوره صفویان است، معماری منحصر به‌ فرد این مکان برای ذخیره و خنک کردن آب نشان‌دهنده هوشمندی ایرانیان از زمان‌های گذشته است. درون این آب انبار که با نام فاطمه ستی نیز شناخته‌ می‌شود، ۵ بادگیر گرد با قوس‌هایی متعدد وجود دارد. آب انبار امیر چخماق که بخشی از مجتمع تفریحی امیر چخماق محسوب می‌شود، با داشتن حدود ۲۲ متر عمق، نزدیک به دو دهه بوده که در فهرست آثار ملی یونسکو ثبت گردیده است. جالب است بدانید این اثر ملی در سال ۱۳۷۸، به یک زورخانه سنتی ۴ طبقه‌ای تبدیل شده؛ اما بادگیرها و ساختمان تخم‌مرغی شکل آن به قوت خود باقی است.

هتل های نزدیک آب انبار امیر چخماق یزد

برخی از هتل های یزد که در نزدیکی این آب انبار نیز بنا شده است عبارت اند از:

  • آدرس آب انبار امیر چخماق یزد: خیابان امام خمینی، میدان امیر چخماق، جنب بازارچه حاجی قنبر
  • ساعت بازدید آب انبار امیر چخماق یزد: ۹ صبح تا ۱۳ظهر، ۱۶ عصر تا ۲۱ شب

خانه لاری ها یزد

این مکان تاریخی، یک خانه اعیان و اشرافی با مساحت بیش از ۱۷۰۰ هکتار در زمان قاجاری بوده است. درون این خانه وسیع، بیش از ۶ بنای کاملاً مجهز با بیش از ۲۰ اتاق و ۳ حیاط وجود دارد. خانه لاری‌‌ها دارای سرداب، مطبخ و یک انبار است که می‌توان با بازدید از این مکان معماری آن‌ها را از نزدیک تماشا کرد. نام‌گذاری این خانه به یک اتفاق ساده در این مکان مربوط می‌شود. نقل است که اهالی لار به اینجا سفر کرده، آن را آباد ساخته و در آن زندگی کردند.

این بنا در سال ۱۳۶۳ به وسیله سازمان میراث فرهنگی خریداری شد و مورد مرمت قرار گرفت. جنس مصالح ساختمانی این خانه از خشت و گل است و همین موضوع به ‌نوعی یک سیستم تهویه جالب و سنتی در این خانه محسوب می‌شود. نقطه قوت این مکان اُرسی‌های رنگارنگ، حیات‌های مزین به حوض‌های باصفا، ایوان‌ها، اتاق‌ها و تالارها، بادگیر و سرداب این مکان تاریخی بی‌نظیر است. در این خانه موزه‌ای تحت عنوان موزه اسناد ملی نیز وجود دارد.

هتل های نزدیک به خانه لاری های یزد

  • آدرس خانه لاری‌ها: خیابان امام خمینی، محله قدیمی فهادان
  • ساعت بازدید از خانه لاری‌ها: بهار و تابستان: ۸:۳۰ تا ۹ شب، پاییز و زمستان: ۸:۳۰ تا ۷:۳۰ شب.

کویر کاراکال یزد

تعداد کویرها در یزد کم‌ نیست؛ اما بهترین کویرها آن‌هایی هستند که به مناطق شهری و روستایی نزدیک یا به اصطلاح سهل الوصول هستند. کویر کاراکال یزد که در نزدیکی روستای صادق آباد یزد واقع شده و دلیل این نام‌گذاری زیستن یک گربه‌سان به نام کاراکال در این مکان است. تفریحات این کویر علاوه‌بر رصد ستارگان و برج‌های فلکی، شامل تماشای نخل‌های سربرافراشته، موتورسواری، شتر سواری و تفریح در بالای تپه‌های شنی است. زیبایی کویر کاراکال در شب چیز دیگری است. آرامشی که به دور از آلودگی‌های نوری و صوتی شهر در این مکان برقرار است، روح و روان شما را سبک و آرام خواهد کرد.

در کویر کاراکال جاذبه‌های دیگری مانند حمام و آب انبار کاکامیر، خانه وحشی بافقی و قلعه باقرآباد وجود دارد که تماشای آن‌ها خالی از لطف نیست.

  • آدرس کویر کاراکال: شهر بافق، روستای صادق آباد
  • ساعت بازدید از کویر کاراکال: بدون محدودیت

حمام ابوالمعالی یزد

حمام ابوالمعالی یزدجلوه‌ای تمام عیار از بافت باستانی شهر یزد بوده و معماری آن به‌صورت دوره‌ای است. در وسط آن حوضچه‌های فراوانی برای انجام پاشویه از گذشته تاکنون وجود دارد. وقتی وارد این حمام می‌شوید، اولین چیزی که می‌بینید راه پله‌ای خشتی است که به فضایی بزرگ شامل گرمخانه، اتاق استراحت و شاه‌نشین تقسیم می‌شود. این بنای تاریخی در سال ۱۳۷۷ ثبت آثار ملی ایران شده و سقف آن دارای منافذی برای گردش هوا در حمام است. بازدید از این جاذبه برای عموم رایگان است.

  • آدرس حمام ابوالمعالی یزد: خیابان امام، محله‌‌ی فهادان
  • ساعت بازدید از حمام ابوالمعالی یزد: ۸ تا ۱۳ و ۱۶ تا ۲۰
نمای داخلی حمام ابولمعالی که به سفره خانه تبدیل شده است.

برج خاموشان یزد

در ۱۵ کیلومتری شهر یزد، دخمه‌هایی وجود دارد که محل دفن جسدهای کودکان، زنان و مردان در این مکان هستند. این دخمه‌ها از خشت خام و در ارتفاعات ساخته ‌شده‌اند و با هدف دسترسی بهتر پرندگان برای تغذیه از این مردارها طراحی شده‌اند. این مجموعه دارای قسمت‌های مختلفی از جمله جاده، استوانه‌ای یا سراده، کتیبه، حلقه مردگان مرد، زن و کودک است. یکی از دخمه‌ها که به برج خاموشان شهرت دارد، محل برگزاری آداب و رسوم تدفین مردگان زرتشتی این ناحیه محسوب می‌شود. ساختار این دخمه‌ها به‌صورت گنبدی بوده که درب آهنی کوچکی برای ورود و خروج از آن‌ها تعبیه شده است. بازدید از این بنای تاریخی ارزنده در سال ۱۴۰۲، ۱۰۰۰۰ تومان است.

  • آدرس برج خاموشان: ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی یزد در اطراف منطقه صفائیه.
  • ساعت بازدید از برج خاموشان: ۸ تا ۱۷:۳۰

مکان‌ های تفریحی یزد برای جوانان

از آثار باستانی و متحیرکننده یزد که بگذریم، به مکان‌هایی مدرن و ایده‌آل برای تفریح‌ جوانان می‌رسیم. این مکان‌ها گاه هیجان‌انگیز و گاه تسلی‌بخش هستند. در ادامه به معرفی برخی از مکان های مناسب برای گشت و گذار جوانان می‌پردازیم، که عبارت اند از:

پارک کوهستان یزد

اگر تمایل دارید که با طبیعت و پوشش گیاهی یزد بیشتر آشنا شوید، باید بگوییم که پارک کوهستان یک نمونه تمام و کمال از آن است. در این پارک انواع درختان بومی نظیر اقاقیا، نارون، زیتون و کاج قد بر افراشته‌ اند و صدای نرمش برگ‌هایشان در خنکای نسیم کوهپایه یزد گوش‌های شما را می‌نوازد. در این پارک تندیس‌ جالب نویسنده مشهور یزدی، مرحوم مهدی آذر یزدی در حال قصه‌گویی به جوانان وجود دارد که می‌تواند ایده‌های جالبی را برای عکاسی در ذهن هنرمندان بپروراند. در پارک کوهستان یزد مسیر پله‌ای برای دسترسی به قله یک کوه بلند، موجود است.

آدرس پارک کوهستان یزد: ابتدای جاده یزد به تفت، بعد از بزرگراه یزد به بافق

ساعت و هزینه بازدید پارک کوهستان یزد: شبانه روز و رایگان

از تفریحات این پارک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دریاچه مصنوعی با قایق‌های پدالی
  • شهربازی با چرخ و فلک بزرگ
  • باغ پرندگان
  • زمین بازی کودک
  • سینما
  • فواره‌های موزیکال
  • پیست اسکی
  • پیست موتور سواری
  • آبشار و….

مجتمع گردشگری تفریحی چشمه بوز یزد

این مکان هر چند که ۴۰ کیلومتر از مرکز شهر یزد، دور است، اما آب و هوا و طبیعتی بکر و منظره‌ای خیال‌انگیز دارد. امکانات این مرکز تفریحی و ویژگی‌های آن‌ها عبارتند از:

مساحت۷ هزار متر مربع
پوشش گیاهیدرختان زردآلو، توت، سیب و بادام
کوه۲ کوه در فاصله نزدیک بهم و پوشیده از گیاهان سرسبز به نام کوه‌های خضرآباد
چشمهچشمه‌ای با آب زلال به‌نام بوز یزد
امکان چادر زدنوجود دارد
سالن‌های پذیراییبرای اردوها و خانواده‌ها وجود دارد.
مسیر دسترسیاز طریق کوه‌پیمایی

موج های آبی باران یزد

این مجموعه دومین پارک آبی سرپوشیده بزرگ ایران محسوب می‌شود. در این پارک تفریحات آبي مهیجی برای همه سنین وجود دارد. این مکان مهیج در روزهای یکشنبه، پنج‌شنبه و جمعه پذیرای خانم‌ها و در همه روزها به‌جز یکشنبه‌ها پذیرای آقایان است.

از تفریحات و امکانات این پارک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ساعت بازدید: ۸ تا ۱۴.

آدرس: موج‌های آبی باران: اشکذر، رضوان شهر، بلوار صاحب‌الزمان، روبروی مسجد ریگ

  • سرسره سرعتی
  • استخر، سونا، وان آب سرد
  • انواع سرسره روباز، U شکل، تک نفره، سقوط آزاد و…
  • استخر موج، رودخانه
  • استخر مخصوص کودکان
  • کافی شاپ و فست فود
  • بوفه و….
پارک آبی باران یزد

شهربازی سرزمین ستاره ‌های یزد

این شهربازی مکانی مناسب برای کودکان و نوجوانان است. تفریحات این محل از سینما سه بعدی، اتاق گریم، سالن تولد تا پینتبال و ماشین‌های بازی همه و همه محیطی مفرح و شاد را برای جوانان فراهم می‌کند.

  • آدرس: میدان آزادی، مجتمع ستاره، طبقه دوم
  • ساعت بازدید: ۹ تا ۱۳، ۱۶:۳۰ تا ۲۳

مکان های تفریحی یزد برای کودکان

اگر در سفر به یزد قصد دارید، به فرزندان خود شادی و نشاط ببخشید، از تفریحات شگفت‌انگیز یزد استفاده کنید. این تفریحات در قسمت‌های مختلف یزد واقع هستند و از نظر موقعیت مکانی به راحتی قابل دسترس هستند.

این مکان های تفریحی عبارت اند از:

نام مکانآدرسساعت بازدیدامکانات و تجهیزاتتفریحاتتوضیحات
شهربازی شادییزد، نعیم آباد، بلوار مدرس، بلوار ایران  ۱۵ الی ۲۱فضای سبز، بوفه، نمازخانه،  آبنما، سرویس بهداشتیدریاچه مصنوعی، قایق سواری، غول آهنین، دستگاه‌های بازی پینتبال، ماشین‌سواری و…تاسیس سال ۱۳۶۰_قیمت ارزان_ مخصوص کودکان و نوجوانان
مجموعه آبی مهنوریزد، بلوار جمهوری، کوچه یاسمنبانوان روزهای فرد: ۱۲ الی ۱۹ آقایان همه روزه: ۲۰ الی ۲ بامدادسالن ماساژ، دارای سالن بزرگ انتظار، رستوران، سینما، سالن مهمانیاستخر بزرگسال و کودک، سونا، جکوزی، سرسره آبی، سرزمین بازی آریو، تاب فرار، پیست دوچرخه سواری و اسکیت و…دارای سه بخش تفریحی، رفاهی و ورزشی با تفریحات متنوع
پینتبال تکاوریزد،صفاییه، انتها بلوار شهید قندی، جنب مجتمع مسکونی مهتاب پزشکانمتغیر، برای اطلاع با شماره تلفن 09136717009 تماس بگیرید.زمین چمن مصنوعی، کلیه تجهیزات بازی پینتبال،  آموزش پینتبالبازی پینت‌بال با سلاح‌های متنوعباشگاه آموزشی و تفریحی، مناسب برای کودکان و نوجوانان

مکان های تفریحی یزد در شب

تاریکی شب در یزد باعث می‌شود که روشنی‌ و زیبایی‌های آن نمایان‌تر شوند. شهر تاریخی یزد به لطف وزیدن بادها در شب، یک مکان عالی برای پیاده‌روی طولانی در گذرگاه آثار باستانی است.

برخی از مکان‌های تفریحی یزد در شب عبارتند از:

  • بوستان ناجی
  • میدان ساعت
  • بافت تاریخی یزد
  • کویرهای حیرت‌انگیز سیاه‌کوه، هفت‌سنگ، کاراکال، بافق و هرات و مروت
  • باغ دولت آباد
  • بوستان ناجی
  • قصر آیینه
  • کاروانسرای زین الدین
  • مکان‌های تفریحی یزد
  • میدان امیر چخماق
  • بازارهای سنتی یزد
نمایی از میدان امیر چخماق یزد در شب

سوالات متداول

معروف‌ترین مکان‌های تاریخی یزد کدامند؟

میدان امیرچخماق، خانه لاری‌ها، باغ دولت آباد، موزه آیینه، خانه هنر یزد، حمام ابوالمعالی یزد و…

بهترین جاهای تفریحی یزد برای جوانان کجا هستند؟

پارک کوهستان، استخر مهنور، موج‌های آبی باران، باشگاه پینتبال تکاور، شهر بازی شادی و…

بهترین هتل های یزد کدام اند؟

هتل صفائیه یزد، هتل سنتی گیتی یزد، هتل داد یزد، هتل ارگ جدید یزد و….

شب در یزد کجا برویم؟

میدان ساعت، مجموعه امیر چخماق، کاروانسرای زین الدین، بوستان ناجی، بازارهای سنتی یزد، مرکز خرید الماس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

معرفی کامل پارک های یزد

شنبه 28 بهمن 1402
پارک‌های یزد با فضایی بسیار دل‌باز و فضای سبز جذاب، می‌توانند مقصد مناسبی برای همه رده‌های سنی باشند‌. چه گردشگر […]
پارک های یزد

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس