جاهای دیدنی اصفهان، نصف جهان را بشناسیم!

مکان‌های دیدنی در اصفهان به واقعیتی فراتر از تصورات شگفت‌انگیز هستند. شهر اصفهان، نمادی از زیبایی و شکوه است که به دلیل برخورداری از هنر و فرهنگ، با نصف جهان شناخته می‌شود. این شهر، یکی از بهترین مقاصد گردشگری در ایران است که هر سال هزاران گردشگر محلی و بین‌المللی برای دیدن بناهای قدیمی و تاریخی اصفهان به این شهر سفر می‌کنند.

جاهای-دیدنی-اصفهان

باغ‌ها و عمارت‌های تاریخی زیبایی مانند: باغ عالی قاپو، خانه عباسی، و باغ فین، شهر اصفهان را زینت می‌دهند. در مجموع، این جاذبه‌ها این شهر را به یک مقصد بی‌نظیر برای گردشگران تبدیل کرده‌اند و ما در ادامه بیشتر به توصیف قدیمی ترین بناهای اصفهان خواهیم پرداخت.

سی و سه پل از ماندگارترین جاهای دیدنی اصفهان

یکی از شگفتی‌های معماری اصفهان سی و سه پل یا پل الله‌وردی خان است که با ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض، که توسط الله‌ وردی خان بر روی زاینده‌ رود در شهر اصفهان و همزمان با حکومت شاه عباس صفوی ساخته شده و محل و در طول تاریخ میزبان برگزاری مراسم جشن آب‌ پاشان و همچنین مراسم خاج‌شویان ارامنه ی اصفهان در دوره ی صفویه بوده است. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

سی و سه پل اصفهان، اثری استوار و بارز از هنر و معماری ایرانی که در شهر اصفهان واقع شده است. این پل که در دوران صفویه ساخته شده، شامل سی و سه طبقه است که بر روی رودخانه زاینده رود قرار گرفته است. هدف اصلی ساخت این پل ایجاد اتصال بین دو بخش شرقی و غربی شهر بوده است. ساختار زیبا و طراحی منحصر به فرد این پل، هر ساله هزاران گردشگر را به خود جذب می‌کند و از جمله جاذبه‌های بارز گردشگری اصفهان به شمار می‌آید.

شب در سی و سه پل اصفهان، زمانی که تاریکی به آرامی پیش می‌رود، به یک تجربه‌ی شگفت‌انگیز و رمانتیک محسوب می گردد. نورهای رنگارنگ پل در آب روان رودخانه زاینده‌رود باعث شکل‌گیری صحنه‌ای شگفت‌انگیز و خیره‌کننده می‌شود و هوایی افسانه‌ای و جادویی را برای ساکنین اصفهان و مسافران فراهم می‌آورد. این تجربه‌ی بی‌نظیر در شب، سرشار از احساسات آرامش، شگفتی و شور و شوق است که هر شب، سیاه و سپید شهر را به رنگ‌های زندگی می‌آرد و در ذهن هر کسی به یک خاطره‌ی خاص تبدیل می‌شود. اگر مسافر اصفهان هستید، حتما در هتل های نزدیک سی و سه پل اقامت داشته باشید تا در هر لحظه که اراده کردید، به این مکان آرامش بخش سر بزنید.

سی و سه پل اصفهان

کاخ هشت بهشت اصفهان

کاخ هشت بهشت یکی از جاهای دیدنی اصفهان است که در دوره‌ي زمامداری شاه سليمان صفوی و در سال ۱۰۸۰ هجری در باغ بلبل بنا گرديد. پس از اين نيز در پايتخت هاي پيشين صفويه، تبريز و قزوين نيز بناهايي به اين نام وجود داشت كه اكنون اثري از آن‌ها باقي نيست..كاخ هشت بهشت در دو طبقه و بر يك پايه‌ی هشت ضلعی به بلندی ۱۳۰ سانتی متر بنا شده است، بلندی كاخ هشت بهشت نيز نزديك به ۱۴ متر مي‌باشد.

فرهنگ و هنر صفوی در هر زاویه این کاخ قابل مشاهده است و طراحی آن با استفاده از کاشی‌های چینی، آینه‌کاری‌های زیبا و نقوش هنری بسیار دلنشین است. این کاخ به خاطر باغ‌های زیبایی که در اطراف آن وجود دارد، با نام “هشت بهشت” شناخته می‌شود. ورود به این کاخ همچون وارد شدن به یک دنیای رویایی است که تاریخ، فرهنگ و هنر در آن به یکدیگر آمیخته‌اند و هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

کاخ هشت بهشت اصفهان

پل چوبی اصفهان

پل چوبی اصفهان ارتباط باغ های سلطنتی دو ساحل شمالی و جنوبی رودخانه با باغ های وسيع سعادت آباد، و بناهای با شكوه هفت دست، آئينه خانه، كشكول و نمكدان را برقرار می ساخت و محل عبور خانواده شاه صفوی، امرا، اشراف، مهمان ها و سفيرانی بود كه اجازه ملاقات با شاه عباس دوم را می يافتند.

منار جنبان اصفهان

منار جنبان به‏ صورت یك بقعه و دو مناره است كه بر روى قبر «عمو عبدالله» از زهاد معروف قرن هشتم هجرى بنا شده است. ایوان منارجنبان یكى از نمونه‏ هاى ابنیه سبك مغولى ایران است و از آن دوره كاشى‏كارى‏هایى هم دارد. مناره‏ ها بعدا و در تاریخى نامشخص و احتمالا در آخر عصر صفویه به ایوان مزبور اضافه شده و با حركت دادن یكى از آنها، نه تنها مناره دیگر به حركت درمی ‏آید بلكه تمامى این ساختمان مرتعش می‏شود!

این مناره در حومه شمالی شهر اصفهان واقع شده و با بلندای حدود ۵۲ متر، به عنوان یکی از بلندترین مناره‌های ایران شناخته می‌شود. طراحی زیبا و طرح‌های هنری بر روی آن، همچون سرآمدی از هنر و معماری ایرانی، توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.از بالای مناره می‌توان منظره‌ی دلنشین شهر اصفهان را در پایین دید و این تجربه بی‌نظیر، باعث می‌شود تا هر ساله تعداد زیادی از گردشگران و مسافران به این مکان مراجعه کنند تا از زیبایی و ارزش فرهنگی آن بهره‌مند شوند.

کاخ عالی قاپو اصفهان

کاخ عالی قاپو را می‌توان شاهکاری از معماری صفوی نامید اين جاذبه گردشگری از نوع بناهاي تاريخي و در شهرستان اصفهان بخش اصفهان در میدان نقش جهان و روبه‌روی مسجد شیخ لطف‌الله قرار دارد. این عمارت یکی از عجایب معماری عهد صفوی در اوایل قرن یازدهم هجری است که به امر شاه عباس کبیر ساخته شد. «عالی قاپو» به معنی «سردر بلند» یا «درگاه بلند» است و این کاخ را می‌توان مدخل قصرهایی نامید که در عصر صفویه در محدوده‌ی میدان نقش جهان ساخته شده بود. مسافران محترمی که در هتل های نزدیک میدان نقش جهان اصفهان اقامت دارند، به آسانی می توانند از این جاذبه زیبا و تاریخی دیدن کنند.

کاخ عالی قاپو در ۶ طبقه ساخته شده است و هر یک از طبقات تزئینات خاص خود را دارد که در طبقه‌ی ششم این کاخ تالاری قرار دارد که به آن اتاق صوت می‌گویند. این تالار به گونه‌ای ساخته شده است که مانند استودیوی ضبط، طنین‌های اضافی را از صدا می‌گیرد و اصوات را به شکل صاف به تمام قسمت‌های تالار می‌رساند. همه جای این تالار گچ‌بری‌های زیبا به شکل جام و صراحی است.

کاخ عالی قاپو اصفهان

کاخ چهل ستون اصفهان

چهل‌ستون از بناهای تاریخی استان اصفهان و یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی اصفهان است. عمارت چهل ستون در واقع بیست ستون دارد و انعکاس ستون‌های عمارت در حوض مقابل آن باعث شده که این عمارت را «چهل ستون» بنامند.این باغ مساحتی بالغ بر ۶۷ هزار متر مربع دارد و ساخت آن سال‌ها به طول انجامیده است. در آن دوران این باغ را باغ جهان‌نما می‌نامیدند و در ابتدا شاه عباس کوشکی به شکل کلاه فرنگی بنا کرد و می‌توان آن را بنای اولیه‌ی کاخ چهل ستون نامید.

در طول تاریخ، کاخ چهل‌ستون اصفهان به عنوان مکانی برای برگزاری مراسم‌ها و جشن‌های مهم، از جمله جشن‌های مذهبی و ملی، استفاده شده است. امروزه، این کاخ به عنوان یکی از موزه‌های مهم اصفهان معرفی می‌شود که به گردشگران فرصتی برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ شهر و ایران می‌دهد. تالار آینه، تالار ۱۸ ستون وآینه‌کاری‌ها، نقاشی‌های بزرگ دیواری و ستون‌های چوبی و ایوانهای طرفین سالن پادشاهی از زیبایی‌های چشم‌نواز این کاخ است. در و پنجره‌ها نیز منبت و خاتم‌کاری بوده و نمایشگر هنرهای اصیل ایرانی هستند.

پل خواجو اصفهان

ساختار کامل این پل شامل 24 دهانه از جنس آجر و سنگ بوده که هنوز هم پس از چند قرن از ساخت آن، قدرت و زیبایی خود را حفظ کرده است. از این پل می‌توان نمای شهر اصفهان را در طول رودخانه زاینده‌رود دید و نمای ویژه‌ای را تجربه کرد. بازدید از پل خواجو نه‌تنها یک سفر گردشگری است، بلکه یک دوراندیشی و آشنایی با تاریخ و فرهنگ ایران از زوایای جدید می‌باشد. ارتباط نزدیک با این اثر هنری تاریخی، خاطره‌ای فراموش نشدنی در ذهن و قلب هر کسی ایجاد می‌کند. در کل، پل خواجو با زیبایی، تاریخ و جاذبه‌های گردشگری منحصربه‌فرد خود، یکی از آثار معماری بی‌نظیر در اصفهان و ایران به شمار می‌رود. بازدید از این پل تجربه‌ای فراتر از گردشگری، بلکه سفری به دنیای تاریخ و هنر است.

پل خواجو اصفهان در زمان حکومت شاه عباس و توسط الله‌وردی‌خان ساخته شده تا نمادی ابدی برای اصفهان باشد. درست در قسمت میانی این پل ساختمانی کوچک با تزئیناتی ساده اما در خور خاندان سلطنتی بنا شد تا خانواده‌ی شاه بتوانند از آن استفاده کنند.در زمان غروب خورشید به بازدید از این مکان بروید قطعا می‌توانید یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی اصفهان را از انعکاس تصویر آسمان و پل در دل رودخانه و منظره دیدنی زاینده رود از روی این پل لذت ببرید. در ۱۵ دی ۱۳۱۰ از مکان های دیدنی اصفهان ، ثبت ملی شده است.

میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان اصفهان یکی از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان و میدان های جهان به طول تقریبی ۵۰۷ و عرض ۱۵۸ متر است که همانند زنجیری چهار اثر تاریخی بی نظیر دنیا را به هم پیوند داده است : مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام، سر درب بازار قیصریه و کاخ عالی قاپو.همچنین پیرامون میدان نقش جهان دویست حجره دو طبقه قرار دارد.با انتخاب اصفهان به پایتختی در عهد صفویه و گسترش این شهر، میدان نقش جهان به جای میدان کوچکی که از دوران تیموریان باقی مانده بود احداث گردید.

پل شهرستان ( جی ) اصفهان

پل شهرستان در تاریخ ۱ دی ۱۳۴۸ با شمارهٔ ثبت ۸۸۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. قدیمى ‏ترین پل زاینده‏ رود است که به عقیده بعضى از محققین اساس امروز آن ساسانى است ولى ریشه و پایه هخامنشى دارد و قسمت هاى فوقانى آن الحاقاتى از آثار دوره دیالمه و سلاجقه را در بر مى‏ گیرد . این‌ پل‌ قدیمی‌ در ناحیه‌ « جی‌ قدیم ‌» ‌ واقع‌ شده‌ و از نظر معماری‌ فوق ‌العاده‌ جالب‌ توجه‌ است‌ و یکى از پل هاى باستانى است که در چهار کیلومترى مشرق اصفهان واقع و از دو طرف از آن پل عبور مى ‏کنند . یکى از خیابان هاى مشتاق و سارویه و از دامنه تپه اشرف و دیگر از دالان بهشت ؛ در دو طرف این پل بیشه و باغ ها و آپارتمان هاى تابستانى وجود دارد .

منار ساربان اصفهان

از جاذبه های تاریخی شهر اصفهان منار ساربان می باشد که قدمت آن به دوران حکومت سلجوقیان در میان سالهای ۵۲۵ و ۵۵۰ هجری قمری مربوط می شود.منار ساربان که متعلق به قرن ششم و دوره سلجوقیان می باشد، در محله قدیمی جویباره و در خیابان کمال ساخته شده است.

مناره چهل دختران اصفهان

یکی از آثار چالب دوره سلجوقی در اصفهان، مناره چهل دختران است که با تزیینات آجری و کتیبه های کوفی آراسته شده است. مناره چهل دختران را “ابوالفتح نُحوجی” در سال ۵۰۱ هجری قمری بنا کرده است. نهوج از توابع اردستان و سال ۵۰۱ مقارن با سومین سال پادشاهی سلطان محمد بن ملکشاه سلجوقی است که در آن زمان، اصفهان پایتخت سلسله سلجوقی بوده است.

آبشار کرد علیا اصفهان

یکی از جاهای دیدنی اصفهان که در ۹۵ کیلومتری غرب اصفهان و شمال روستای کرد علیا (یا کرد بالا از توابع شهرستان تیران و کرون) در ارتفاعات دالانکوه قرار دارد آبشار کرد علیا می باشد. این آبشار که از آب شدن چال‌برف‌های دالانکوه جریان می‌یابد، در اوایل بهار آبریزی بیشتری دارد و در تابستان خشک می‌شود. ارتفاع این آبشار حدود ۵۰ متر می‌باشد.

آتشکده آتشگاه

آتشگاه اصفهان از بناهای تاریخی اصفهان و از یادگارهای ایران باستان است. این بنا نزدیک رودخانه زاینده رود است و ساخت آن را به دوران ساسانی یا پیش از آن نسبت داده‌اند.

خانه مشروط اصفهان

خانه مشروطه اصفهان، خانه‌ای است با سبک معماری چشم نواز دوره قاجار و متعلق به حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی.این خانه تاریخی با معماری تاریخی، زیبا و چشم‌نواز دارای ۲ شاه‌نشین در جبهه شمالی و جنوبی، ۲ حیاط اندرونی و بیرونی و نیز ۱۲ اتاق است.اتاق ۷ دری این خانه از ۲ طرف دارای شیشه‌کاری است. این شیشه‌کاری‌ها در زمان تابش نور آفتاب محیطی بسیار زیبا را در این اتاق بوجود می‌آورند.خانه مشروطه اصفهان، خانه‌ای است با سبک معماری چشم نواز دوره قاجار و متعلق به حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی است و این خانه تاریخی با معماری تاریخی، زیبا و چشم‌نواز دارای ۲ شاه‌نشین در جبهه شمالی و جنوبی، ۲ حیاط اندرونی و بیرونی و نیز ۱۲ اتاق
است.

انگورستان ملک

در زمان سلطنت نادرشاه افشار باغ انگوري كه متعلق به مردم اصفهان بود به عنوان ماليات از آنها گرفته شد و به تصرف دولت درآمد. در زمان سلطنت ناصرالدين شاه قاجار به تصرف مسئول امورمالي حكومت اصفهان درآمد و بعدها فرزند اين شخص به نام حاج محمدابراهيم خان كه لقب ملك التجار داشت بناي انگورستان را احداث كرد و به برگزاري مراسم عزاداري و تعزيه اختصاص داد. معمار سازنده اين بنام استاد حسين چي است و تاريخ وقف نامه آن سال ۱۳۴۱ هجري قمري است.

برج کبوتر مرداویج

معماری کبوترخانه مرداویج شبیه یک گل طراحی شده که دورتادور آن هشت دایره وجود دارد و یک دایره نیز در وسط قرار گرفته است. برج کبوتر مردوایج دارای ۱۸ متر ارتفاع می باشد و قطر قاعده پایین آن نیز ۱۶ متر اندازه گیری شده است. مصالح بکار رفته در ساخت برج کبوتر مردوایج اصفهان، گل، خشت خام و پینه می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بررسی و مقایسه بهترین هتل های اصفهان از نظر مسافران: راهنمایی برای انتخاب اقامتگاه ایده آل

سه‌شنبه 17 بهمن 1402
با توجه به گسترش بسیار اقامتگاه‌های موجود در شهر اصفهان، نیاز است تا بهترین آن‌ها را برای اقامت خود برگزینید. […]
بهترین هتل های اصفهان از نظر مسافران

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس