آشنایی با جاهای دیدنی قشم + آدرس و مسیر دسترسی

شاید دانستن این مسئله جالب باشد که جزیره قشم حدود ۱۰ برابر بزرگتر از کیش است و جزو جزایر مهم ایران به شمار می رود. به همین خاطر در قشم فضاهای وسیع و دشت‌های پهناور را زیاد مشاهده خواهید کرد و همین وسعت زیاد قشم باعث شده که مناطق تفریحی، تاریخی و خرید از یک دیگر فاصله زیادی داشته باشند. برخی از جاهای دیدنی قشم شامل: دره ستارگان، جزیره ناز، تنگه چاهکوه، جنگل حرا، غار نمکدان، سد گوران، دره تندیس، غار خربس و… هستند که حتما یک بار نام آن ها را شنیده اید.

برای سفر به این جزیره بهتر است در فصل زمستان و پاییز اقدام کنید زیرا در فصل تابستان هوای جزیره بسیار گرم و شرجی است و نمی توانید به راحتی از اماکن قشم دیدن کنید.

لیستی از بهترین جاهای دیدنی قشم

برخی از جاهای دیدنی قشمآدرس
جنگل حرا قشم جزیره قشم، شهرک جدید گورزین، جاده جنگل حرا
غار نمکدان قشم۹۰کیلومتری جزیره قشم، در نزدیکی ساحل جنوبی
دره ستارگان قشمداخل روستای برکه خلف
دره تندیس هاجاده شمالی جزیره، پس از روستای طبل
جزایر ناز قشمجنوب شرق جزیره قشم
پارک کروکودیل ها قشمبین بزرگراه قشم-درگهان
پارک زیتون قشمخیابان دریا، روبروی تقاطع بین بلوار چهارباغ و خیابان دریا، خیابان زیتون 
جاهای دیدنی قشم و جزایر اطراف

جنگل حرا قشم یکی از جاهای دیدنی قشم در پاییز

جنگل حرا قشم، یکی از جاذبه‌های طبیعی بی ‌نظیر قشم است که در شمال غربی این جزیره و در میان آب ‌های خلیج فارس قرار دارد. این جنگل به دلیل قرار گرفتن در آب‌ های شور، از گونه ‌های درختان حرا تشکیل شده است که ریشه‌ های این نوع درختان در آب قرار دارد. جنگل حرا علاوه بر زیبایی، اهمیت زیست‌ محیطی زیادی نیز دارد. این جنگل، زیستگاه بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی محسوب می شود و نقش مهمی در حفظ تنوع زیستی منطقه ایفا می ‌کند.

برای بازدید از جنگل حرا، باید از قایق ‌های موتوری استفاده کنید. قایق ‌ها از اسکله‌ های سهیلی و طبل به سمت جنگل حرکت می ‌کنند. زمان بازدید از جنگل حرا معمولاً یک ساعت است و بسته به زمان جزر و مد آب تعیین می ‌شود. علاوه بر جنگل حرا، در اطراف این منطقه نیز جاذبه‌های گردشگری دیگری وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. از جمله این جاذبه‌ها می ‌توان به روستای هفت ‌رنگو، روستای طبل و دره ستارگان اشاره کرد. جنگل حرا یکی از جاذبه ‌های طبیعی ارزشمند جزیره قشم است که بازدید از آن می ‌تواند تجربه ‌ای فراموش‌ نشدنی برای شما باشد.

جنگل حرا قشم - جاهای دیدنی قشم

دره ستارگان قشم

دره ستارگان قشم، یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی قشم است که به دلیل شکل‌های منحصر به‌ فرد این مجموعه، هر ساله توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می ‌کند. این دره که در جنوب جزیره قشم و در نزدیکی روستای برکه خلف قرار دارد، در فهرست عجایب هفت ‌گانه قشم قرار دارد و قدمت آن به بیش از دو میلیون سال می ‌رسد.

علاوه بر شکل ‌های عجیب‌ و غریب، دره ستارگان جاذبه ‌های طبیعی دیگری نیز دارد. در برخی قسمت‌ های دره، خاک سرخ دیده می ‌شود که ممکن است کره مریخ را در ذهن تداعی کند و همچنین، صدف ‌هایی در بالای تندیس ‌های سخت ماسه ‌ای و صخره ‌ای مشاهده شده است که نشان می‌ دهد این منطقه در گذشته ‌های دور، زیر دریا بوده است.

دره ستارگان قشم-جاهای دیدنی قشم

غار نمکدان قشم یکی از جاهای دیدنی قشم در زمستان

غار نمکدان قشم، یکی از جاهای دیدنی قشم و همچنین جاذبه ‌های طبیعی و درمانی استان هرمزگان است که در جنوب غربی جزیره قرار دارد. این غار بزرگ‌ ترین غار نمکی جهان است و قدمتی ۵۰۰ میلیون ساله دارد. غار نمک قشم دارای ویژگی‌ های منحصر به ‌فردی است که آن را به یکی از جاذبه ‌های گردشگری محبوب تبدیل کرده است. از جمله این ویژگی‌ ها می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای خاصیت درمانی: نمک‌ های موجود در غار نمک قشم دارای خاصیت درمانی هستند و برای درمان بیماری‌ های مختلفی مانند آسم، آلرژی و بیماری‌ های پوستی مفید هستند.
  • وجود چشمه نمک: در مقابل غار نمک قشم یک چشمه نمک طبیعی وجود دارد که از دل غار بیرون می‌آید.
  • وجود قندیل ‌های نمکی: سقف غار نمک قشم را قندیل‌ های نمکی در اشکال مختلف پوشانده است.

برای بازدید از غار نمک قشم باید از روستای طبل یا روستای سهیلی به سمت غار حرکت کنید که البته مسیر غار از روستای طبل کوتاه ‌تر است.

غار نمکدان قشم-جاهای دیدنی قشم

دره تندیس ها قشم

دره تندیس‌ ها قشم، یکی از جاهای دیدنی قشم و جزو جاذبه های گردشگری استان هرمزگان است که در غرب جزیره قشم واقع شده است. دره تندیس‌های قشم در اثر فرسایش باد و باران طی میلیون‌ها سال به وجود آمده است. صخره‌ها و سنگ‌های این دره در اثر فرسایش به نوعی تراش خورده و به اشکالی مختلف درآمده‌اند.

این دره علاوه بر مناظر زیبایی که دارد دارای برخی تفریحات نیز است، از جمله تفریحات دره تندیس ‌های قشم می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیاده‌ روی و عکاس
  • خرید صنایع دستی
  • شتر سواری
دره تندیس ها قشک-جاهای دیدنی قشم

جزیره ناز قشم در لیست جاهای دیدنی قشم در شب

جزایر ناز یکی از جاذبه‌ های طبیعی و گردشگری استان هرمزگان است که در غرب جزیره قشم واقع شده است. این جزیره که به عنوان یکی از جاهای دیدنی قشم شناخته می شود، در اثر جذر و مد موج ها، راه باریکه ای می سازد که به جزیره قشم، متصل است. دلیلی که این جزیره به اسم ناز شناخته می شود هم همین است. گردشگران زیادی در طول سال به جزایر ناز قشم سفر می‌ کنند و از جاذبه ‌های آن بازدید می‌ کنند. از جمله تفریحات جزایر ناز می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آفرود سواری
  • سوارکاری
  • تفریحات هوایی
  • تفریحات آبی
جزیره ناز قشم-جاذبه های گردشگری قشم

 قلعه پرتغالی ها قشم

قلعه پرتغالی ها در جنوب ایران که یکی از جاهای دیدنی قشم می باشد، یادگاری از دوران استعمار این کشور در ایران است. پرتغالی ‌ها در قرن شانزدهم میلادی، به عنوان یکی از اولین قدرت‌ های اروپایی، به خلیج فارس و ایران آمدند و با ایجاد پایگاه ‌های نظامی در جزایر قشم و هرمز، به کنترل این مناطق پرداختند. این حضور پرتغالی ‌ها در ایران، حدود یک قرن به طول انجامید و سرانجام در دوران صفویه، با مقاومت مردم ایران و حمایت انگلیسی ‌ها، پرتغالی‌ ها از ایران بیرون رانده شدند.

قلعه های پرتقالی علاوه بر قشم، در جزایر اطراف آن نیز وجود دارد:

  • قلعه پرتغالی در هرمز
  • قلعه پرتغالی در لارک

این جزیره ها به قشم بسیار نزدیک هستند و شما به راحتی می توانید از قلعه های پرتغالی که یکی از تاریخی ترین جاهای دیدنی قشم محسوب می شوند، دیدن کنید.

قلعه پرتقالی ها قشم-جاذبه های دیدنی

پارک کروکودیل ها قشم

یکی از هیجان‌ انگیزترین جاهای دیدنی قشم برای کودکان ، پارک کروکودیل قشم است که تنها مرکز تکثیر و پرورش کروکودیل به صورت مصنوعی در ایران و خاورمیانه است. این پارک در سال ۱۳۸۹ با وارد کردن ۸ کروکودیل از کشور مالزی آغاز به کار کرد. در حال حاضر، تعداد کروکودیل ‌های این پارک به بیش از ۱۰۰ عدد رسیده است که از گونه پروسوس هستند. این گونه از کروکودیل ‌ها در آب ‌های شور زندگی می‌ کنند و بهترین نوع کروکودیل برای پرورش در دنیا محسوب می‌شوند.

بزرگترین کروکودیل ایران با سن ۲۶ سال در این پارک زندگی می ‌کند. این کروکودیل نر است و وزن آن ۳۵۰ کیلوگرم و طول آن ۴ متر است. کروکودیل ‌ها بین ۷۰ تا ۸۰ سال عمر می ‌کنند، پس این جاندار هنوز راه درازی در پیش دارد. در این پارک علاوه بر کروکودیل ‌ها، گونه ‌های دیگری از حیوانات نیز نگهداری می‌ شوند، از جمله:

  • شترمرغ آفریقایی گردن خاکستری
  • بز تالی
  • کبک
  • طاووس
  • بلدرچین
  • بز کوهی
  • لاکپشت کوهی
  • مرغ شاخدار
  • سار
  • مرغ مینا
  • کرکس مصری
  • میمون
  • جوجه تیغی (تشی)
  • سوسمار ایگوانا
  • مار پیتون برمه
  • طوطی
  • عقاب تالابی
  • راسو

آدرس: پارک کروکودیل نوپک: قشم، بین بزرگراه قشم-درگهان

ساعات کاری پارک: روزهای عادی از ۸ صبح تا ۸ شب و روزهای تعطیل هم ۸ تا ۱۰ شب

پارک کروکودیل نوپک قشم-جاهای دیدنی قشم

سد گوران قشم

یکی از جاهای دیدنی قشم ، سد گوران است که قدمتی هخامنشی دارد. این سد در ۴۱ کیلومتری شهر قشم، در منطقه ‌ی گوران واقع شده است. مورخان بر این باورند که سد گوران قشم در دوره‌ی هخامنشی ساخته شده است. در دوره ‌ی ساسانی، تاج بالای سد مرمت شد و در دوره‌ی پهلوی، سد تکمیل شد. سد گوران، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سد جزیره‌ی قشم است و منبع آب شیرین حیاتی برای اهالی منطقه محسوب می‌شود.

سد گوران قشم-جاهای دیدنی قشم

غار خربس

غار خربس، یکی از تاریخی ترین جاهای دیدنی قشم است که در پانزده کیلومتری این جزیره و در سمت راست جاده قشم به روستای خربس و روستای رمچاه قرار دارد. این غار با معماری صخره‌ای منحصربه‌فرد خود، سال‌هاست که توجه گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است. طبق بررسی‌های انجام‌ شده، قدمت غار خربس به دوره مادها می‌رسد.

این غار در ابتدا به‌عنوان پناهگاه از دزدان دریایی استفاده می‌شد و سپس در دوره‌های مختلف تاریخی، کاربری‌های مختلفی داشته است. برخی از محققان بر این باورند که غار خربس قشم در دوره‌های ساسانی و اسلامی نیز به‌عنوان پرستشگاه مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

غار خربس از چهار دهانه تشکیل شده است که در ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ متری از سطح زمین قرار دارند. این غارها دارای دهلیزها، تالارها و اتاق‌های متعددی هستند که به‌صورت شبکه‌ای به یکدیگر متصل می‌شوند. در برخی از قسمت‌های غار، آثار کنده‌کاری و حجاری‌هایی دیده می‌شود که نشان‌دهنده قدمت و اهمیت این غار است.

  • آدرس: هرمزگان- قشم- روستای خربس
غار خربس قشم-جاذبه تاریخی قشم

تنگه چاهکوه قشم

تنگه چاهکوه، یکی از جاهای دیدنی قشم طبیعی و گردشگری این جزیره است که در ۳۹ کیلومتری این جزیره و در روستای چاهوی شرقی قرار دارد. این تنگه، به دلیل وجود صخره‌ها و تندیس‌های طبیعی، به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در قشم تبدیل شده است. تنگه چاهکوه، در ابتدا عریض و کم‌عمق بوده است. با گذشت زمان و بر اثر فرسایش آب و باد، دیواره‌های تنگه بلندتر و شیب‌دارتر شده‌اند و دره نیز باریک‌تر شده است. این امر باعث شده است که تنگه چاهکوه قشم، شکلی شبیه به حرف انگلیسی «وی» پیدا کند. تنگه چاهکوه، از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

  • بخش ورودی: در این بخش، تندیس‌های طبیعی زیبایی وجود دارد که به «سه سر نگهبان» معروف هستند.
  • بخش میانی: در این بخش، چهار چاه آب شیرین وجود دارد که از گذشته‌های دور، محل ذخیره آب برای ساکنان این منطقه بوده است.
  • بخش انتهایی: در این بخش، دیواره‌های تنگه بلند و شیب‌دار هستند و مسیر عبور از میان آن‌ها دشوار است.

برای رفتن به تنگه چاهکوه، باید از میدان درگهان قشم وارد جاده غربی شوید. بعد از طی ۲۰ کیلومتر به دو راهی دیرستان می‌رسید که باید راه مستقیم را انتخاب کنید. بعد از ۱۱ کیلومتر و رسیدن به یک میدان، باید وارد اولین جاده سمت راست شوید. پس از ۳۹ کیلومتر قبل از آنکه به روستای چاهوی شرقی برسید، باید وارد راه سمت چپ شوید و بعد از حدود ۲ کیلومتر تنگه چاهکوه را خواهید دید. راه دسترسی به تنگه چاهکوه کاملا آسفالت شده است و فقط دو کیلومتر پایانی آن خاکی است.

تنگه چاهکوه قشم- جاهای دیدنی قشم

ژئوپارک قشم

ژئوپارک قشم، به دلیل تنوع زیستی و زمین‌شناسی منحصربه‌فرد خود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این ژئوپارک، دارای انواع مختلفی از زیستگاه‌ها، از جمله جنگل‌های حرا، صخره‌های مرجانی، ساحل‌های شنی و ماسه‌ای و همچنین تنوع زیستی متنوعی از گیاهان و جانوران است. ژئوپارک قشم، دارای ۲۵ ژئوسایت است که هر یک از آن‌ها، ویژگی‌های زمین‌شناسی و طبیعی منحصربه‌فرد خود را دارد. از جمله این ژئوسایت‌ها می‌توان موارد زیر اشاره کرد:

  • دره ستارگان
  • کورکوراکوه
  • بام قشم
  • دره تندیس‌ها
  • تنگه چاهکوه
  • نمکدان قشم
  • جنگل حرا

موزه ژئوپارک قشم، یکی از مهم ترین جاهای دیدنی قشم است. این موزه، در مساحتی بالغ بر ۱۰۰۰ متر مربع، به معرفی جاذبه‌های زمین‌شناسی، طبیعی و فرهنگی ژئوپارک قشم می‌پردازد. در این موزه، می‌توانید از مجموعه‌ای از سنگ‌ها، فسیل‌ها، پرندگان، پستانداران، و صنایع دستی دیدن کنید.

  • آدرس ژئوپارک قشم: هرمزگان، جزیره قشم، خیابان ولیعصر (عج)، چهارراه پردیس، جنب ضلع شمالی مرکز خرید ستاره قشم
ژئوپارک قشم-مکان های تاریخی قشم

درخت انجیر معابد قشم

درخت لور، که به انجیر معابد نیز معروف است، یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری جزیره قشم است. این درخت، بومی مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری است و در ایران، در جزایر خلیج فارس، از جمله قشم، کیش، چابهار، و بندرعباس، یافت می‌شود. عمر قدیمی‌ترین درخت لور در ایران، حدود ۶۰۰ سال تخمین زده شده است. این درختان، در مناطقی با آب‌وهوای گرم و مرطوب، رشد و نمو می‌کنند. درخت لور، تاجی بزرگ و گسترده دارد و ریشه‌های آن، به صورت هوایی، از بدنه درخت آویزان می‌شوند. این ریشه‌ها، به مرور زمان، به تنه‌های جدید تبدیل می‌شوند و درخت، به شکلی عجیب و شگفت‌انگیز، گسترش می‌یابد.

درخت انجیر معابد-جاهای دیدنی قشم

بام قشم

بام قشم، یک فلات مرتفع با وسعت هشت هکتار است که ۱۳۷ متر از سطح دریا فاصله دارد. این منطقه، نخستین و قدیمی‌ترین منطقه‌ی مربوط به دوران پارینه سنگی است که تا به امروز در جزایر خلیج فارس شناسایی شده است. جنس سنگ‌های موجود در دامنه و ارتفاعات بام قشم با یکدیگر تفاوت دارند. بخش پایینی بام قشم از جنس ماسه سنگ، مارن و سیلت است در حالیکه قله‌ی بام قشم سنگ‌ها خاصیت آهکی داشته و پوسته‌ی صدفی دارد. بخشی از این متفاوت بودن بافت‌ها مربوط با تاریخ بام قشم شده و به دلیل پیشنیه‌ی آتشفشانی آن است.

برای دسترسی به بام، یکی از جاهای دیدنی قشم، می‌توان از مسیرهای مختلفی استفاده کرد. یکی از این مسیرها، جاده‌ای است که از روستای طبل به سمت روستای ملکی می‌رود. این جاده، در نزدیکی روستای ملکی به بام جزیره قشم منتهی می‌شود. مسیر دیگر، جاده‌ای است که از روستای سلخ به سمت روستای ملکی می‌رود. این جاده نیز، در نزدیکی روستای ملکی به بام جزیره قشم منتهی می‌شود.

بام قشم-جاهای دیدنی قشم

روستای بندر لافت

روستای لافت قشم، یکی از روستاهای تاریخی این جزیره است که قدمت آن به هزاره اول پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. این روستا در شمال غربی جزیره قشم و در مجاورت جنگل‌های حرا واقع شده است. لافت در گذشته، مرکز تجاری مهمی در خلیج فارس بوده است و کشتی‌های تجاری از سراسر جهان به این بندرگاه می‌آمدند. مردم این روستا با کشورهای همسایه و کشورهایی چون هند و آفریقا، تجارت می‌کردند.

بافت روستای لافت یکی از قدیمی ترین جاهای دیدنی قشم، ساختاری خطی و در امتداد ساحل دارد به گونه‌ای که همه ساختمان‌ها رو به ساحل هستند و خانه‌های این روستا به صورت حیاط مرکزی ساخته شده‌اند و همچنین دارای بادگیرهای متعدد هستند. لافت دارای جاذبه‌های گردشگری متعددی است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بادگیرهای متعدد
  • خانه‌های تاریخی
  • قلعه لافت
  • مسجد جامع لافت
  • بازار سنتی لافت
  • جنگل حرا
روستا بندر لافت قشم-جاهای دیدنی قشم

روستای شیب دراز قشم

روستای شیب دراز که یکی از جاهای دیدنی قشم است، دارای گردشگری متعدد و همچنین گونه های حیوانی است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساحل لاک‌پشت‌های پوزه عقابی
  • ساحل شیب دراز
  • ساحل کرگان
  • ساحل غار
  • جنگل‌های حرا
  •  آدرس روستای شیب دراز قشم: استان هرمزگان، جزیره قشم، روستای شیب دراز 
روستای شیب دراز قشم-مکان های گردشگری قشم

چاه های تلا لافت

چاه‌های تلا، یادگاری از دوران هخامنشی است. این چاه ها از آثار تاریخی و جاهای دیدنی قشم هستند.که مجموعه‌ای از 366 حلقه چاه آب هستند که در پشت قلعه لافت و در داخل گودال مجاور قلعه قرار گرفته‌اند. این چاه‌ها در گذشته به منظور جمع‌آوری آب باران حفر شده‌اند و قدمت آنها به دوران هخامنشی نسبت داده شده است.

خرید بلیط هواپیما و اتوبوس

آب چاه های تلا لافت قشم از سفره‌های زیرزمینی و در سنگ شیست جریان دارد و در گودال‌های این چاه، آب به عمق 10 متر و در بلندی‌ها، در عمق بیشتری قرار گرفته است. اهالی قشم، چاه‌های تلا را بسیار مقدس می‌شمارند و احترام زیادی را برای آنها قائل هستند به طوری که آنها در کنار این چاه‌ها و زیر سایه‌ درختان قربانی می‌کنند.

چاه های تلا قشم-مکان های دیدنی قشم

روستای کاسه سلخ قشم

روستای کاسه سلخ یکی از روستاها و جاهای دیدنی قشم است که به دلیل جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی متعدد، از جمله کوه‌های منحصربه‌فرد، بام قشم، چشمه‌های آب شیرین، غار نمکی و آداب و رسوم مردمان آن، یکی از مقاصد گردشگری محبوب در این جزیره است.

مردم روستای کاسه سلخ قشم دارای فرهنگ و آداب و رسومی غنی هستند که از جمله آنها می‌توان به جشن‌های نوروز، تیرگان، رفع بیماری و رسم‌های زار و لوبن اشاره کرد. همچنین برای دسترسی به روستای کاسه سلخ باید از جاده شهرک گورزین به سلخ رفته و مسیر خود را ادامه دهید تا به روستای طبل برسید. بعد از آنکه این روستا را پشت سر گذاشتید، روستای کاسه سلخ را مشاهده خواهید کرد.

روستای کاسه سلخ قشم-جاهای دیدنی قشم

تنگه عالی محمد قشم

تنگه عالی محمد یکی از جاهای دیدنی قشم است که در غرب این جزیره و در بخش جنوبی روستای چاهو واقع شده است. این تنگه به دلیل شیار و حفره‌های فراوانی که دارد، شباهت زیادی به تنگه چاهکوه دارد. تنگه عالی محمد، به علت نمای آب در قسمت هایی از آن به اسم هایی همچون تنگه سنگ آب یا تنگه آب نما نیز در بین مردم مشهور است. ورودی این تنگ، دهانه پر عرضی است و پس از چند متر، آرام ‌آرام این دهانه باریک تر و تنگ تر می شود. در تنگه عالی محمد، درختان و گیاهان بسیار زیادی وجود دارند که نشان از وجود آب کافی در این مکان است.

  • آدرس تنگه عالی محمد: تنگه عالی محمد در بخش شمال غربی جزیره قشم واقع شده است و از نظر موقعیت جغرافیایی این مکان با فاصله کمی از تنگه چاهکوه قرار دارد.
تنگه عالی محمد قشم

دشت بوخو قشم

دشت بوخو یکی از جاهای دیدنی قشم است که در مجاورت بندر دولاب واقع شده است. این دشت در دامنه کوه بوخو قرار دارد و با ارتفاع ۳۵۰ متر، بلندترین قله جزیره قشم است. در فصل زمستان، دشت بوخو به دلیل بارش‌های فراوان، سرسبز و زیبا می‌شود. این دشت زیستگاه حیواناتی مانند خرگوش، آهو و روباه است که به جذابیت آن می‌افزایند. علاوه بر این، عسل‌های طبیعی دشت بوخو که از شهد گلهای درختان کنار، چت و گیاهان کوهی بدست می‌آید، شهرت زیادی دارند. اگر در فصل پاییز به قشم سفر می‌کنید، حتما از دشت بوخو بازدید کنید. این دشت یکی از بهترین جاهای دیدنی قشم در پاییز است.

دشت بوخو قشم

پارک زیتون قشم از جاهای دیدنی قشم در زمستان

پارک زیتون قشم، پارکی ۲۴ ساعته با مساحت ۴۵ هزار متر مربع در ۲ کیلومتری ساحل جنوبی این جزیره قرار دارد. این پارک با ترکیب بی‌نظیر رنگ سبز و آبی، نخل‌های ساحلی و نظم در طراحی، فضایی دل‌پذیر برای گردشگران فراهم کرده است. پارک زیتون در مجاورت دریا قرار گرفته است و در فصل‌های پاییز، زمستان و اوایل بهار، باد خنک و خوشایندی از دریا می‌وزد. اما در اواخر بهار و تابستان، هوا می‌تواند شرجی و آزاردهنده باشد.

پارک زیتون قشم امکانات تفریحی متنوعی دارد، از جمله:

  • آب‌تنی و شنا
  • اجرای زنده موسیقی
  • پیاده‌روی
  • دوچرخه‌سواری
  • تفریحات دریایی
  • غواصی

برای دسترسی به پارک زیتون، باید به خیابان دریا در جزیره قشم بروید. در قشم خبری از خطوط اتوبوس‌رانی و تاکسی‌های خطی نیست، بنابراین باید از خودروی شخصی یا تاکسی دربست استفاده کنید. همچنین هتل های نزدیک پارک زیتون قشم هم مشرف به ساحل، کافه‌ها و چایخانه‌ها، رستوران‌های خوش‌نام، سوپرمارکت‌ها، زمین بازی که جاهای دیدنی قشم برای کودکان و زمین‌های ورزشی برای بزرگ‌سالان، نیمکت‌های سنگی برای استراحت، آلاچیق‌ها برای چادرزدن و کمپینگ و سرویس‌های بهداشتی ۲۴ ساعته وجود دارد.

پارک زیتون قشم

روستای گوران قشم

روستای گوران قشم، یکی از جاهای دیدنی قشم است که در 40 کیلومتری این جزیره قرار دارد. این روستا به دلیل قدمت بالای صنعت لنج‌سازی و قرار گرفتن در مسیر تجارت بین‌المللی، شهرت دارد. لنج‌سازی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های روستای گوران و همینطور به عنوان یکی از جاهای دیدنی قشم شناخته شده است. لنج‌ها با استفاده از چوب‌های ساج، فینی، منتیگ، کرت، کنار هندی و کهور و با نیروی انسانی و ابزارآلات ابتدایی ساخته می‌شوند.

دیدن نحوه ساخت لنج‌ها توسط استادکاران این روستا، تجربه‌ای لذت‌بخش است. بندر گوران نیز یکی دیگر از جاذبه‌های این روستا است. این بندر در گذشته یکی از مهم‌ترین بنادر ایران در زمینه تجارت بوده و همچنان جایگاه مهمی در این زمینه دارد. روزانه صدها لنج در این بندر پهلو می‌گیرند.

روستای سهیلی قشم

کارگاه لنج سازی قشم

کارگاه لنج سازی قشم یکی از جاهای دیدنی قشم است که تاریخ و فرهنگ دریانوردی را روایت می‌کند. در این کارگاه، لنج‌های بزرگ و کوچکی در حال ساخت یا تعمیر هستند که هر کدام داستانی منحصربه‌فرد دارند. در گوشه‌ای از کارگاه، لنج‌های جوانی را می‌بینید که در مراحل مختلف تکمیل‌شدن هستند. این لنج‌ها بی‌صبرانه منتظرند تا به آب بزنند و ماجراجویی‌های دریایی خود را آغاز کنند. در گوشه‌ای دیگر، لنج‌های خسته و فرسوده‌ای را می‌بینید که برای تعمیر و تجدید قوا به کارگاه آمده‌اند. این لنج‌ها داستان‌های زیادی از دریا و سفرهای دریایی دارند.

کارگاه لنج سازی قشم یادآور داستان نوح است. نوح و یارانش برای ساخت کشتی، از چوب‌های ساج و کهور و کنار استفاده کردند. این چوب‌ها در جزیره قشم یافت می‌شوند. ساخت هر لنج در کارگاه لنج سازی قشم، از شش ماه تا دو سال طول می‌کشد. جلاف‌ها یا گلاف‌ها، اساتید لنج سازی هستند. آن‌ها این حرفه را از پدران و اجداد خود آموخته‌اند. نقشه لنج‌ها در ذهن جلاف‌ها وجود دارد و آن‌ها با استفاده از ابزارهای ساده، لنج‌های بزرگ و کوچکی می‌سازند.

کارگاه لنج سازی قشم-جاهای دیدنی قشم

ساحل تخم گذاری لاکپشت ها

یکی دیگر از این جاذبه های طبیعی جزیره قشم، ساحل تخم گذاری لاکپشت ها است. این ساحل در روستای شیب دراز در 75 کیلومتری مرکز جزیره زیبا قشم واقع شده است. این ساحل یکی از مهم ترین زیستگاه های لاکپشت های پوزه عقابی در خلیج فارس است که در سال 1381 به عنوان یک ژئوسایت در مجموعه ژئو پارک قشم ثبت شده است. این لاکپشت ها هر ساله از اواسط اسفند تا اواسط اردیبهشت به این ساحل می آیند و تخم گذاری می کنند.

لاکپشت های پوزه عقابی یکی از دو گونه لاکپشتی هستند که در خلیج فارس زندگی می کنند. این لاکپشت ها از مرجان ها و جلبک ها تغذیه می کنند. لاکپشت های پوزه عقابی معمولاً بین 90 تا 150 تخم می گذارند. تخم ها پس از حدود 60 روز به لاکپشت های کوچک تبدیل می شوند و به دریا می روند. لاکپشت های پوزه عقابی گونه ای در معرض خطر انقراض هستند. عوامل مختلفی مانند تغییرات آب و هوایی، آلودگی محیط زیست و فعالیت های انسانی، حیات این لاکپشت ها را تهدید می کنند.

اگر قصد بازدید از ساحل تخم گذاری لاکپشت ها را دارید، به نکات زیر توجه کنید:

  • فقط در ساعات مجاز به ساحل بروید.
  • از روشن کردن چراغ قوه و استفاده از فلاش دوربین خودداری کنید.
  • فاصله خود را از لاکپشت ها حفظ کنید.
  • از جمع آوری تخم لاکپشت ها یا تخریب لانه ها خودداری کنید.
ساحل لاکپشت ها قشم یکی از جاهای دیدنی قشم

آکواریوم پروانه طلایی قشم به عنوان یکی از جاهای دیدنی قشم در بهار

آکواریوم قشم در مرکز جزیره و در نزدیکی مراکز خرید قرار دارد و به عنوان یکی از جاهای دیدنی قشم به شمار می رود. این آکواریوم در ضلع غربی میدان امامقلی خان، در قسمت زیرزمینی ساختمان سیمرغ واقع شده است. آکواریوم قشم دارای امکانات تفریحی و رفاهی مناسبی است که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نمایش‌های زنده از زندگی آبزیان
  • فضایی برای آموزش و آشنایی با دنیای زیر آب
  • فروشگاه صنایع دستی و سوغات
  • رستوران و کافه

در آکواریوم قشم بیش از 180 گونه از آبزیان نادر و کمیاب جهان نگهداری می‌شوند. این آبزیان از اقیانوس‌ها و دریاهای مختلف جهان جمع‌آوری شده‌اند. در نزدیکی آکواریوم قشم، جاذبه‌های گردشگری دیگری مانند پارک ساحلی زیتون، برکه‌ی بی بی و مسجد جامع قشم نیز واقع شده‌اند که می‌توانید از آنها بازدید کنید.

آکواریوم پروانه طلایی قشم

کلوپ دریایی دلفین مرجان

کلوپ غواصی دلفین مرجان قشم در خیابان زیتون، در نزدیکی ساحل قرار دارد. این کلوپ همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۶ عصر باز است. برای غواصی در کلوپ دلفین مرجان قشم، نیازی به تهیه تجهیزات غواصی ندارید. این کلوپ تمامی تجهیزات لازم برای غواصی را در اختیار شما قرار می‌دهد. اما برای غواصی در کلوپ دلفین مرجان قشم، باید شرایط زیر را داشته باشید:

  1. حداقل سن ۱۲ سال
  2. سلامت جسمی و روحی
  3. توانایی شنا

هزینه غواصی در کلوپ دلفین مرجان قشم، بسته به نوع غواصی متفاوت است. قیمت بلیط جاهای دیدنی قشم معمولا برای هر نفر مبلغ ۵۰۰ هزار تومان است. غواصی در کلوپ دلفین مرجان قشم، در دو مرحله انجام می‌شود:

  • دوره آموزشی: در این مرحله، مربیان غواصی به شما آموزش‌های لازم برای غواصی را می‌دهند.
  • غواصی: پس از اتمام دوره آموزشی، به همراه مربی غواصی به زیر آب می‌روید.

در هنگام غواصی در کلوپ دلفین مرجان قشم، می‌توانید از نزدیک با دنیای زیر آب خلیج فارس آشنا شوید. از جمله موجودات زیر آب که ممکن است در این منطقه مشاهده کنید، می‌توان به ماهی‌ها، مرجان‌ها، لاک‌پشت‌ها و دلفین‌ها اشاره کرد.

کلوپ دریایی و غواصی دلفین مرجان قشم

مرکز غواصی و تقریحات دریایی نگین قشم

مرکز غواصی و تفریحات دریایی نگین به عنوان یکی از جاهای دیدنی قشم است و با داشتن مربیان متخصص و ماهر، کلاس‌های غواصی را از سطح مبتدی تا پیشرفته و برای تمامی سنین برگزار می‌کند. این مربیان با تجربه و مهارت خود، به شما کمک می‌کنند تا تجربه‌ای ایمن و لذت‌بخش از غواصی داشته باشید. مرکز غواصی و تفریحات دریایی نگین دارای مجهزترین و بهترین تجهیزات غواصی است. این تجهیزات با استانداردهای بین‌المللی مطابقت دارند و امنیت شما را در هنگام غواصی تضمین می‌کنند.

در پایان دوره‌ها، مرکز غواصی و تفریحات دریایی نگین، به شرکت‌کنندگان مدرک معتبر بین‌المللی غواصی ارائه می دهد. این مدرک برای غواصی در سراسر جهان معتبر است. مرکز غواصی و تفریحات دریایی نگین در نزدیکی ساحل قشم قرار دارد. این موقعیت مکانی مناسب، دسترسی شما را به دنیای زیر آب آسان می‌کند.

جزیره های دیدنی اطراف قشم

جزیره های اطراف قشم با مسیر کمی از قشم قرار دارند، به طوری که این جزیره ها را به عنوان جاهای دیدنی قشم می شناسند. سفر به جزایر اطراف قشم، فرصتی عالی برای تجربه طبیعت زیبا و منحصربه‌فرد این منطقه است. در این جزایر، می‌توانید از سواحل بکر و آب‌های زلال خلیج فارس لذت ببرید و از تفریحات آبی و هوایی هیجان‌انگیز استفاده کنید. اگر به دنبال سفری متفاوت و خاطره‌انگیز هستید، حتماً از جزایر اطراف قشم دیدن کنید.

جزیره هرمز

جزیره هرمز در ۸ کیلومتری بندرعباس قرار دارد و به دلیل طبیعت متفاوت و منحصربه‌فردش به جزیره رنگین کمان معروف است. رنگ سرخ خاک جزیره هرمز به آن چهره‌ای متفاوت تر از سایر جزایر اطراف قشم بخشیده است. در جزیره هرمز، می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری مختلفی مانند موزه دکتر احمد نادعلیان، قلعه پرتغالی‌ها، فرش خاکی قرمز، خانه ای در سنگ، ساحل سنگ مرغان، ساحل کمپ، غارهای دریایی، و دره رنگین کمان دیدن کنید.

جزیره هرمز قشم-جزایر اطراف قشم

جزیره لارک

جزیره لارک در ۱۸ کیلومتری قشم و تنگه هرمز قرار گرفته است. این جزیره که یکی از زیباترین جاهای دیدنی قشم به شمار می رود، به دلیل سواحل طلایی و مرجان خود، مقصدی محبوب برای گردشگران است. ساحل لارک، محیطی آرام و دلچسب دارد و برای شنا کردن، آفتاب گرفتن، و قدم زدن بسیار مناسب است. علاوه بر سواحل زیبا، جزیره لارک جاذبه‌های تاریخی نیز دارد. قلعه لارک، دژهای نظامی، و تلگراف خانه کمپانی هند شرقی، از جمله این جاذبه‌ها هستند.

جزیره هنگام

جزیره هنگام به عنوام یکی از جاهای دیدنی قشم در جنوب جزیره قرار دارد و به دلیل وجود دلفین‌ها،معروف است. دلفین‌های جزیره هنگام از ابتدای فصل پاییز تا اوایل اردیبهشت ماه در آب‌های اطراف جزیره هنگام دیده می‌شوند. علاوه بر دلفین‌ها، جزیره هنگام جاذبه‌های گردشگری دیگری مانند ساحل هنگام، فیتوپلانکتون‌های درخشان، غواصی، و حیات وحش نیز دارد.

جاهای دیدنی قشم و مراکز خرید

شما برای دسترسی راحت تر به جاهای دیدنی قشم، می توانید از هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به این مکان ها استفاده کنید. علاوه بر این مکان های جذاب دیدنی قشم، می توانید از مراکز خرید قشم لوکس مانند سیتی سنتر قشم، دو دلفین درگهان و مرجان دیدن کرده و تجربه ای بی نظیر از سفر خود به دست آورید. در نظر داشته باشید که هنگام بازدید از جاهای دیدنی قشم، بهداشت را رعایت کنید تا به محیط زیست و طبیعت آسیب نزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

جاهای دیدنی مشهد در شب: زیبایی هایی که در تاریکی می درخشند

یکشنبه 23 مهر 1402
مشهد از آن شهرهایی بوده که علاوه بر سیاحت، شما می توانید برای گشت و گذار نیز به جاهای تفریحی […]
جاهای دیدنی مشهد در شب

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس